POIiŚ 5.1-4 Modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne) - Faza II
ZAKRES PROJEKTU
Projekt modernizacji I etapu linii E75 obejmuje:
- Dobudowę dwóch torów na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna (przeznaczonych dla ruchu podmiejskiego),
- Modernizację istniejących linii kolejowych na długości 34 km:
- Nr 449 Warszawa Rembertów – Zielonka (z budową p.o. Mokry Ług)
- Nr 6 na odcinku od Zielonki do km. 71,800 (do stacji Sadowne)
W trakcie modernizacji linii przewiduje się:
- Kompleksowa wymianę nawierzchni: na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka - Wołomin;
- Dostosowanie podtorza do zakładanych szybkości na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
- Przebudowę obiektów inżynieryjnych: wiaduktów kolejowych – 3 szt.; mostów kolejowych – 2 szt;
- Budowę przejść podziemnych dla pieszych – 6 szt.;
- Przebudowę przejazdów - 6 szt. na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
- Przebudowę peronów – 7 szt. w tym na st. Zielonka i Wołomin, oraz na p.o.: Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna;
- Przebudowę urządzeń srk na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
- Przebudowę urządzeń telekomunikacyjnych: na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
- Całkowitą przebudowę sieci trakcyjnej: Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
- Budowę zasilania obiektów i urządzeń kolejowych: na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
- Budowę urządzeń ochrony środowiska w tym ekranów akustycznych na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Dostosowanie infrastruktury do Dyrektywy 2008/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.
Dostosowanie parametrów technicznych infrastruktury kolejowej do standardów umów AGC i AGTC (uzyskanie prędkości V=160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, zwiększenie nacisku na oś do 221 kN).
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
639 701 231,01 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
413 401 338,63 PLN
* Źródło: ANEKS nr 8 z dnia 21.06.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0004/15 do Projektu Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) Faza II (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
521 627 770,73 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
72 847 948,60 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2015 – 2023
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.