Powrót

POIiŚ 5.1-4 Modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne) - Faza II

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Projekt modernizacji I etapu linii E75 obejmuje:

  • Dobudowę dwóch torów na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna (przeznaczonych dla ruchu podmiejskiego),
  • Modernizację istniejących linii kolejowych na długości 34 km:
  • Nr 449 Warszawa Rembertów – Zielonka (z budową p.o. Mokry Ług)
  • Nr 6 na odcinku od Zielonki do km. 71,800 (do stacji Sadowne)

W trakcie modernizacji linii przewiduje się:

  • Kompleksowa wymianę nawierzchni: na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka - Wołomin;
  • Dostosowanie podtorza do zakładanych szybkości na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
  • Przebudowę obiektów inżynieryjnych: wiaduktów kolejowych – 3 szt.; mostów kolejowych – 2 szt;
  • Budowę przejść podziemnych dla pieszych – 6 szt.;
  • Przebudowę przejazdów - 6 szt. na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
  • Przebudowę peronów – 7 szt. w tym na st. Zielonka i Wołomin, oraz na p.o.: Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna;
  • Przebudowę urządzeń srk na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
  • Przebudowę urządzeń telekomunikacyjnych: na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
  • Całkowitą przebudowę sieci trakcyjnej: Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
  • Budowę zasilania obiektów i urządzeń kolejowych: na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin;
  • Budowę urządzeń ochrony środowiska w tym ekranów akustycznych na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Wołomin.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

Dostosowanie infrastruktury do Dyrektywy 2008/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.

Dostosowanie parametrów technicznych infrastruktury kolejowej do standardów umów AGC i AGTC (uzyskanie prędkości V=160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, zwiększenie nacisku na oś do 221 kN).

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

639 701 231,01 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

413 401 338,63 PLN

* Źródło: ANEKS nr 8 z dnia 21.06.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0004/15 do Projektu Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) Faza II (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

521 627 770,73 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

72 847 948,60 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2015 – 2023

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.