POIiŚ 5.1-7 Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III – Faza II
ZAKRES PROJEKTU
Infrastruktura linii kolejowej E30 na odcinku Kraków (Podłęże) - Rzeszów jest modernizowana i dostosowywana do standardów AGC/AGTC dla międzynarodowych Korytarzy Transportowych.
W efekcie linia ma być dostosowana do nacisku 221 kN na oś oraz prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich V=160 km/h i towarowych V=120 km/h.
FAZA II modernizacji obejmuje wykonanie m.in. następujących robót budowlanych:
- modernizację układu torowego na długości 15,368 km linii;
- zakończenie przebudowy układów torowych na 16 stacjach, w tym: zakończenie prac związanych z modernizacją 11 stacji, zamianą 3 stacji na posterunek odgałęźny, zamianą 1 stacji na przystanek osobowy i likwidacją 1 stacji;
- zakończenie przebudowy 4 przystanków osobowych;
- przebudowę/budowę obiektów inżynieryjnych, w tym:
- całościową budowę mostów – 2 szt.
- zakończenie przebudowy/budowy mostów – 21 szt.
- całościową budowę wiaduktów kolejowych – 3 szt.
- zakończenie przebudowy/budowy wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad – 47 szt.
- likwidację 20 przejazdów kolejowych w poziomie szyn, kontynuację I zakończenie prac związanych z likwidacja 1 przejazdu w poziomie szyn, całościową modernizację 1 przejazdu kolejowego, zakończenie modernizacji 2 przejazdów kolejowych, budowę 1 przejazdu kolejowego kat. B;
- modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji;
- wymianę istniejącej sieci trakcyjnej w torach stacyjnych i szlakowych łącznie z przebudową zasilania trakcji i odbiorów nietrakcyjnych;
- budowę ekranów akustycznych.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Celem ogólnym projektu jest poprawa warunków przewozu pasażerów i ładunków zarówno w Polsce, jak i w połączeniach międzynarodowych. Ponadto celem modernizacji jest:
- poprawa jakości oferty przewozowej (skrócenie czasu przejazdu pasażerów i ładunków dzięki zwieszeniu prędkości pociągów oraz eliminacji utrudnień ruchowych i poprawę wskaźnika punktualności);
- zwiększenie efektywności wykorzystania linii kolejowych (dostosowanie linii do kursowania taboru o większym nacisku na oś);
- poprawa jakości połączeń miedzy krajami UE oraz z Ukrainą i Rosją;
- zapewnienie interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie ruchem" oraz "Energia";
- ochrona środowiska wzdłuż linii kolejowej poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań;
- eliminowanie barier dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Projekt ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: "Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej", trzecim celem horyzontalnym NSRO: "Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski" oraz celem głównym POIiŚ: "Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej".
Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągniecie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie długości zmodernizowanych odcinków linii kolejowych.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
711 897 096,48 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
399 955 602,30 PLN
* Źródło: ANEKS nr 11 z dnia 26.04.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0009/15 do Projektu Modernizacja linii kolejowej E30 C-E30 odcinek Kraków-Rzeszów etap III - Faza II (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
587 745 976,91 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
70 316 903,60 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2015 – 2024
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.