Powrót

POIiŚ 5.1-8 Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny wraz z budową i instalacją LCS Gdańsk Port Północny (w tym urządzeń ERTMS/ETCS) oraz rozbiórka istniejącego mostu nad Martwą Wisłą.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

Osiągnięcie maksymalnej prędkości do 100 km/h, skrócenie czasu jazdy o ok. 55%, maksymalny nacisk osi 221 kN na całym odcinku. Wymiana nawierzchni torowej wraz z podtorzem, rozbiórka starego mostu kolejowego i budowa nowego mostu, zastosowanie na zmodernizowanej linii nowoczesnych rozwiązań sterowania ruchem kolejowym.

Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk, usprawnienie transportu tranzytowego między krajami UE oraz krajami sąsiednimi, zapewnienie interoperacyjności i dostępu innym operatorom do polskiej infrastruktury kolejowej.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

Wymierne korzyści powstaną po zmodernizowaniu linii 226 na podstawie dokumentacji projektowej, sporządzonej na etapie prac przygotowawczych. Osiągnięcie założonych parametrów technicznych umożliwi skrócenie czasu przejazdu i zapewni wzrost bezpieczeństwa. Zapewni również zwiększenie "przepustowości" linii kolejowej oraz portu.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

270 506 516,94 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

140 492 924,84 PLN

* Źródło: ANEKS nr 7 z dnia 09.05.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0007/15 do Projektu Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

225 343 696,30 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

67 710 913,10 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2015 – 2024

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA