POIiŚ 5.1-8 Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II
ZAKRES PROJEKTU
Modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny wraz z budową i instalacją LCS Gdańsk Port Północny (w tym urządzeń ERTMS/ETCS) oraz rozbiórka istniejącego mostu nad Martwą Wisłą.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Osiągnięcie maksymalnej prędkości do 100 km/h, skrócenie czasu jazdy o ok. 55%, maksymalny nacisk osi 221 kN na całym odcinku. Wymiana nawierzchni torowej wraz z podtorzem, rozbiórka starego mostu kolejowego i budowa nowego mostu, zastosowanie na zmodernizowanej linii nowoczesnych rozwiązań sterowania ruchem kolejowym.
Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk, usprawnienie transportu tranzytowego między krajami UE oraz krajami sąsiednimi, zapewnienie interoperacyjności i dostępu innym operatorom do polskiej infrastruktury kolejowej.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Wymierne korzyści powstaną po zmodernizowaniu linii 226 na podstawie dokumentacji projektowej, sporządzonej na etapie prac przygotowawczych. Osiągnięcie założonych parametrów technicznych umożliwi skrócenie czasu przejazdu i zapewni wzrost bezpieczeństwa. Zapewni również zwiększenie "przepustowości" linii kolejowej oraz portu.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
270 506 516,94 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
140 492 924,84 PLN
* Źródło: ANEKS nr 7 z dnia 09.05.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0007/15 do Projektu Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
225 343 696,30 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
67 710 913,10 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2015 – 2024
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.