POIiŚ 5.2-13 Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle
Projekt obejmuje swym zasięgiem województwo śląskie, powiaty gliwicki i strzelecki oraz województwo opolskie, powiat kędzierzyńsko-kozielski.
Projekt dotyczy realizacji prac na linii kolejowej nr:
- 153; Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki w km 0,300 – 19,400, liczba torów - 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 90 km/h, km 1,811 – przebudowa wiaduktu, km 9,335 – rozbiórka wiaduktu, km 11,688 – remont mostu, zabudowa urządzeń stacyjnych na stacji Toszek Północ, Rudziniec Gliwicki.
- 199; Rudziniec Gliwicki – Kędzierzyn Koźle KKA w km 49,100 – 63,000, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 80 km/h, km 55,343 – remont mostu, km 59,274 – rozbiórka i budowa nowego mostu; zabudowa urządzeń stacyjnych na stacji Sławięcice, Nowa Wieś, Kędzierzyn Koźle.
- 681; Nowa Wieś – Stare Koźle w km 0,000 – 3,390, liczba torów – 1, obciążenie na oś 221 kN, projektowana prędkość 60 km/h, km 2,388 – rozbiórka i budowa wiaduktu.
- 682; Nowa Wieś – Kędzierzyn Koźle KKB w km 0,000 – 0,113, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 60 km/h.
- 872; Nowa Wieś – Kędzierzyn Koźle KKC w km 61,600 – 63,000, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 80 km/h, (realizowany w ramach innego zadania LK 709).
W ramach Projektu wykonane zostaną następujące prace:
1. Kompleksowa wymiana:
a) nawierzchni wraz z naprawą podtorza w zakresie określonym wynikiem prowadzonych ekspertyz oraz naprawa i udrożnienie systemu odwodnienia linii kolejowej wraz z naprawą urządzeń ochrony środowiska,
b) rozjazdów,
c) urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów /eor/,
d) urządzeń sieci trakcyjnej,
e) urządzeń oświetlenia zewnętrznego.
2. Przebudowa przejazdów kolejowych i przystosowanie ich do wymaganych standardów.
3. Naprawy lub przebudowy obiektów inżynieryjnych, w tym: mostów, wiaduktów i przepustów, przejść pod torami.
4. Kompleksowa wymiana zewnętrznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym /srk/ wraz z elektryczną centralizacją rozjazdów w nastawnicach mechanicznych i elektromechanicznych z wymianą sieci kablowej oraz naprawa istniejących przekaźnikowych urządzeń srk wraz z ewentualnym dostosowaniem do zmienionego układu torowego.
5. Remonty wybranych obiektów kubaturowych.
6. Prace związane z ochroną środowiska.
CELE PROJEKTU
- Usunięcie niedogodności związanych ze złym stanem technicznym infrastruktury na odcinkach linii kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872.
- Skrócenie czasu jazdy pociągów.
- Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń.
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych.
- Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii.
- Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów.
- Zmniejszenie awaryjności torów, podtorza i urządzeń.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- poprawa oferty przewozowej poprzez skrócenie czasu przewozu towarów;
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- poprawa bezpieczeństwa w miejscach skrzyżowań z ruchem samochodowym i pieszym oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów;
- integrację transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu;
- zmniejszenie oddziaływania na środowisko.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
321 366 541,94 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
164 701 918,15 PLN
* Źródło: ANEKS nr 6 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.02.00-00-0008/16 do Projektu Prace na liniach kolejowych nr 153,199,681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
274 486 979,39 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
19 434 191,11 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2017 – 2024
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.