Powrót

POIiŚ 5.2-13 Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Projekt obejmuje swym zasięgiem województwo śląskie, powiaty gliwicki i strzelecki oraz województwo opolskie, powiat kędzierzyńsko-kozielski.

Projekt dotyczy realizacji prac na linii kolejowej nr: 

  1. 153; Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki w km 0,300 – 19,400, liczba torów - 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 90 km/h, km 1,811 – przebudowa wiaduktu, km 9,335 – rozbiórka wiaduktu, km 11,688 – remont mostu, zabudowa urządzeń stacyjnych na stacji Toszek Północ, Rudziniec Gliwicki.
  2. 199; Rudziniec Gliwicki – Kędzierzyn Koźle KKA w km 49,100 – 63,000, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 80 km/h, km 55,343 – remont mostu, km 59,274 – rozbiórka i budowa nowego mostu; zabudowa urządzeń stacyjnych na stacji Sławięcice, Nowa Wieś, Kędzierzyn Koźle. 
  3. 681; Nowa Wieś – Stare Koźle w km 0,000 – 3,390, liczba torów – 1, obciążenie na oś 221 kN, projektowana prędkość 60 km/h, km 2,388 – rozbiórka i budowa wiaduktu.
  4. 682; Nowa Wieś – Kędzierzyn Koźle KKB w km 0,000 – 0,113, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 60 km/h.
  5. 872; Nowa Wieś – Kędzierzyn Koźle KKC w km 61,600 – 63,000, liczba torów – 1, obciążenie na oś – 221 kN, projektowana prędkość – 80 km/h, (realizowany w ramach innego zadania LK 709).

W ramach Projektu wykonane zostaną następujące prace:

1. Kompleksowa wymiana:

a) nawierzchni wraz z naprawą podtorza w zakresie określonym wynikiem prowadzonych ekspertyz oraz naprawa i udrożnienie systemu odwodnienia linii kolejowej wraz z naprawą urządzeń ochrony środowiska,

b) rozjazdów,

c) urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów /eor/,

d) urządzeń sieci trakcyjnej, 

e) urządzeń oświetlenia zewnętrznego.

2. Przebudowa przejazdów kolejowych i przystosowanie ich do wymaganych standardów.

3. Naprawy lub przebudowy obiektów inżynieryjnych, w tym: mostów, wiaduktów i przepustów, przejść pod torami.

4. Kompleksowa wymiana zewnętrznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym /srk/ wraz z elektryczną centralizacją rozjazdów w nastawnicach mechanicznych i elektromechanicznych z wymianą sieci kablowej oraz naprawa istniejących przekaźnikowych urządzeń srk wraz z ewentualnym dostosowaniem do zmienionego układu torowego.

5. Remonty wybranych obiektów kubaturowych. 

6. Prace związane z ochroną środowiska.

CELE PROJEKTU

  1. Usunięcie niedogodności związanych ze złym stanem technicznym infrastruktury na odcinkach linii kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872.
  2. Skrócenie czasu jazdy pociągów. 
  3. Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń. 
  4. Zwiększenie dostępności transportu kolejowego. 
  5. Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych. 
  6. Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii. 
  7. Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów. 
  8. Zmniejszenie awaryjności torów, podtorza i urządzeń.
  9. Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • poprawa oferty przewozowej poprzez skrócenie czasu przewozu towarów;
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
  • poprawa bezpieczeństwa w miejscach skrzyżowań z ruchem samochodowym i pieszym oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów;
  • integrację transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu;
  • zmniejszenie oddziaływania na środowisko.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

321 366 541,94 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

164 701 918,15 PLN

* Źródło: ANEKS nr 6 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.02.00-00-0008/16 do Projektu Prace na liniach kolejowych nr 153,199,681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

274 486 979,39 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

19 434 191,11 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2017 – 2024

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA