POIiŚ 5.2-22 Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane
PROJEKT OBEJMUJE:
- modernizację trzech linii kolejowych:
- nr 97 Skawina – Żywiec (odcinek Skawina – Sucha Beskidzka) od km 0,387 do km 34,176 oraz od km 44,900 do km 47,184;
- nr 98 Sucha Beskidzka - Chabówka od km – 0,504 do km 35,313;
- nr 99 Chabówka - Zakopane od km – 0,334 do km 43,451;
- oraz budowę dwóch łącznic kolejowych:
- w Chabówce między liniami kolejowymi 98 i 99 o długości około 0,611 km
- w Kalwarii Zebrzydowskiej między liniami kolejowymi 97 i 117 o długości około 0,458 km.
ZAKRES PROJEKTU OBEJMUJE W SZCZEGÓLNOŚCI:
- kompleksową wymianę nawierzchni torowej wraz z odwodnieniem;
- przebudowę/budowę układów torowych;
- likwidację/wymianę rozjazdów;
- przebudowę/odbudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) i sieci kablowej;
- likwidację/rehabilitację/modernizację przejazdów w poziomie szyn wraz z zabudową komputerowych urządzeń srk;
- przebudowę i budowę peronów na stacjach i przystankach przeznaczonych do obsługi pasażerów;
- budowę nowych przystanków osobowych;
- odbudowę/przebudowę/budowę obiektów inżynieryjnych;
- przebudowę sieci trakcyjnej;
- przebudowę/budowę urządzeń elektroenergetyki do 1 kV;
- przebudowę sieci energetycznych, wodociągowych, teletechnicznych, gazowych i ciepłowniczych kolidujących z przebudowywaną linią kolejową.
W RAMACH PROJEKTU PRZEWIDUJE SIĘ:
- przebudowę/modernizację ponad 116 km torów,
- modernizację 19 stacji i 10 przystanków osobowych,
- budowę 6 przystanków osobowych,
- przebudowę/rewitalizację obiektów inżynieryjnych w tym m.in.: 49 mostów, 11 wiaduktów.
CEL PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- skrócenie czasu jazdy,
- poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- usprawnienie informacji pasażerskiej,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
- zapewnienie interoperacyjności kolei,
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
- osiągnięcie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich 120 km/h na lk 99 i 100 km/h na lk 97, 98 oraz pociągów towarowych 80 km/h na lk 97, 98, 99.
- uzyskanie dopuszczalnego nacisku w wysokości 221 kN/oś.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
1 699 380 718,49 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
998 844 616,99 PLN
* Źródło: ANEKS nr 3 z dnia 29.02.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.02.00-00-0044/19 do Projektu Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
1 559 243 365,41 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
185 770 396,44 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2016 – 2024
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.