Powrót

POIiŚ 5.2-4 Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Projekt zakłada zlikwidowanie ograniczenia prędkości, przywrócenia parametrów technicznych linii oraz odpowiedniego stanu obiektów inżynieryjnych na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice (od posterunku odgałęźnego Wyczerpy do początku stacji Chorzew Siemkowice, tj. od km 0,000 do km 47,626 – łącznie 47,626 km).

W RAMACH PROJEKTU WYKONANE ZOSTANĄ NASTĘPUJĄCE PRACE:

  1. wymiana nawierzchni i wzmocnienie podtorza,
  2. kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej,
  3. modernizacja istniejących przejazdów w poziomie szyn oraz zmianę ich kategorii, 
  4. przywrócenie parametrów technicznych obiektów inżynieryjnych (rozbiórka, odbudowa i przebudowa),
  5. rozbiórka obiektów kubaturowych, których dalsza eksploatacja nie jest brana po uwagę,
  6. likwidacja dwóch wiat peronowych.

CELE PROJEKTU

  • skrócenie czasów przejazdu, co spowoduje wzrost liczby przewożonych towarów;
  • zapewnienie dostępności transportowej dla zakładów przemysłowych znajdujących w obszarze oddziaływania linii kolejowej nr 146;
  • zwiększenie transportu towarów koleją z obszarów wschodniej części Górnego Śląska oraz ze Śląska Cieszyńskiego;
  • poprawa połączenia terenów o bardzo dużym znaczeniu gospodarczym (południe Polski) z północną częścią Polski, również z portami morskimi (linia kolejowa nr 146 tworzy alternatywny korytarz transportowy w korytarzu północ – południe dla magistrali węglowej - linii kolejowej nr 131);
  • stworzenie lepszych warunków do rozwoju przewozu ładunków masowych oraz do przewozów w relacjach międzynarodowych (tranzyt Czechy – Rosja (Obwód kaliningradzki);
  • poprawa bezpieczeństwa przewożonych ładunków.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • skrócenie czasu jazdy pociągów,
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  • poprawę bezpieczeństwa przewożonych ładunków,
  • poprawę konkurencyjności transportu kolejowego, w tym ograniczenie drogowych przewozów towarowych na rzecz transportu kolejowego,
  • zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

257 621 664,38 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

142 515 630,90 PLN

* Źródło: ANEKS nr 10 z dnia 06.02.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.02.00-00-0006/16 do Projektu Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy-Chorzew Siemkowice (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

209 642 384,77 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

59 393 426,24 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2017 – 2023

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA

FILMY