Powrót

POIiŚ 5.2-5 Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Projekt zlokalizowany jest w obszarze Katowickiego Węzła Kolejowego (KWK) w południowo-zachodniej części województwa śląskiego i przebiega przez obszar dziesięciu gmin: Nędza, Lyski, Gaszowice, Jejkowice, Rybnik, Żory, Pawłowice, Strumień Miasto, Strumień obszar wiejski, Chybie. Linie kolejowe na odcinku Chybie – Nędza/Turze pełnią ważną rolę przede wszystkim w transporcie towarowym, jak również częściowo w pasażerskiej komunikacji regionalnej na odcinkach linii od Nędza /Turze przez Rybnik do Żor.

PROJEKT REALIZOWANY JEST NA NASTĘPUJĄCYCH LINIACH KOLEJOWYCH:

  1. Linia nr 691: Nędza Wieś – Turze, od km. (-0,011) do km 1,474 o długości 1,485 km. Jest to linia znaczenia państwowego, magistralna, dwutorowa, zelektryfikowana. Prędkość konstrukcyjna na linii wynosi 80 km/h.
  2. Linia nr 140: odcinek Nędza – Nędza Wieś – Sumina, od km 57,764 do km 67,862 o długości 10,098 km oraz odcinek linii 140 przebiegający przez stację Rybnik, jest częścią całości linii 140 Katowice Ligota - Nędza. Jest linią znaczenia państwowego, pierwszorzędną, dwutorową, zelektryfikowaną. Prędkość konstrukcyjna na linii wynosi 120 km/h.
  3. Linia nr 173: odcinek Rybnik – Sumina, od km (-0,500) do km 13,353 o długości 13,853 km. Jest linią znaczenia państwowego, magistralną, dwutorową, zelektryfikowaną. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h.
  4. Linia nr 148: odcinek Rybnik – Żory, od km 21,873 do km 35,980 o długości 14,107 km, jest częścią całości linii 140 Pszczyna - Rybnik. Jest linią znaczenia państwowego, pierwszorzędną, dwutorową, zelektryfikowaną. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h.
  5. Linia nr 159: odcinek Żory – Studzionka, od km 12,991 do km 24,520 o długości 11,529 km, jest częścią całości linii 159 Żory – Pawłowice Śląskie. Jest linią znaczenia państwowego, pierwszorzędną, dwutorową, zelektryfikowaną. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h.
  6. Linia nr 689: Studzionka – Dębina, od km 0,000 do km 2,507 o długości 2,507 km. Jest linią znaczenia państwowego, pierwszorzędną, dwutorową, zelektryfikowaną. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h.
  7. Linia nr 157: odcinek Dębina – Chybie, od km 2,390 do km 8,600 o długości 6,210 km, jest częścią całości linii 157 Pawłowice Śląskie – Skoczów. Jest linią znaczenia państwowego, pierwszorzędną, dwutorową, zelektryfikowaną. Prędkość konstrukcyjna wynosi 120 km/h.

W RAMACH PROJEKTU WYKONYWANE SĄ NASTĘPUJĄCE PRACE:

1. Kompleksowa wymiana:

a) nawierzchni wraz z naprawą podtorza w zakresie określonym wynikiem prowadzonych badań oraz naprawa i udrożnienie systemu odwodnienia linii kolejowej wraz z naprawą urządzeń ochrony środowiska,

b) rozjazdów,

c) urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów /eor/,

d) urządzeń sieci trakcyjnej, 

e) urządzeń oświetlenia zewnętrznego,

2. Przebudowa peronów do wymaganych standardów,

3. Wymiana nawierzchni kolejowej i drogowej przejazdów kolejowych,

4. Remont lub przebudowa obiektów inżynieryjnych, w tym: mosty, wiadukty i przepusty,

5. Kompleksowa wymiana zewnętrznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym /srk/ wraz z elektryczną centralizacją rozjazdów w nastawnicach mechanicznych i elektromechanicznych z wymianą sieci kablowej oraz naprawą istniejących przekaźnikowych urządzeń srk wraz z ewentualnym dostosowaniem do zmienionego układu torowego,

6. Zabudowa stacyjnego systemu komputerowego srk umożliwiającego zdalne sterowanie ze stacji Żory posterunkami ruchu Rybnik Gotartowice i Szczejkowice,

7. Remont w niezbędnym zakresie urządzeń łączności przewodowej i transmisji danych, systemu radiołączności oraz systemu TV,

8. Remonty wybranych i likwidacje zbędnych obiektów kubaturowych, 

9. Zabudowa elementów związanych z ochroną środowiska.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  1. polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników,
  2. zwiększenie dostępności przewoźników i pasażerów do infrastruktury kolejowej,
  3. skrócenie czasu jazdy w związku z likwidacją ograniczeń prędkości związanych ze złym stanem technicznym torów, w tym położonych na terenach szkód górniczych, 
  4. przywrócenie lub zwiększenie ruchu towarowego i pasażerskiego na wszystkich odcinkach podlegających rewitalizacji,
  5. zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
  6. zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

Osiągnięcie powyższych celów pozwoli na przywrócenie ciągu tranzytowego usprawniającego przewozy kolejowe z Rybnickiego Okręgu Węglowego. Ciąg ten, którego częścią jest przedmiotowy Projekt, obejmuje odcinki: Oświęcim – Czechowice Dziedzice – Ochodza – Zabrzeg Czarnolesie – Chybie – Żory – Rybnik – Sumina – Turze – Kędzierzyn Koźle i stanowi ważne uzupełnienie dla południowej, towarowej linii średnicowej CE30.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

477 183 245,74 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

253 278 212,08 PLN

* Źródło: ANEKS nr 8 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.02.00-00-0004/16 do Projektu Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

388 823 204,99 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

114 864 892,02 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2016 – 2023

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA