Powrót

POIiŚ 5.2-7 Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Projekt zlokalizowany jest w województwie dolnośląskim na obszarze powiatów: legnickiego i lubińskiego, na terenie gmin: Miasto Legnica, Miłkowice, Lubin i Rudna. 

Projekt obejmuje wykonanie robót budowlanych na jednotorowej linii kolejowej nr 289 (od km 0,312 do km 39,066) oraz linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny, na odcinku toru nr 2 na stacji Rudna Gwizdanów (od km 77,242 do km 77,626) wraz z urządzeniami (sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji kolejowej, zasilania trakcyjnego, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki nietrakcyjnej, budynków i budowli). 

W RAMACH PROJEKTU ZOSTANĄ WYKONANE NASTĘPUJĄCE PRACE:

  1. budowa nowego przystanku osobowego Lubin Stadion. Zakres prac obejmuje budowę jednego peronu jednokrawędziowego o wysokości 76 cm, długości 150 m i szerokości 4 m. Peron zlokalizowany jest w km ok. 23,644 do km ok. 23,794. Będzie zapewnione dojście do peronu z nową pochylnią, od strony istniejącego przejazdu,
  2. budowa nowego 1 wiaduktu kolejowego na stacji Koźlice,
  3. na linii kolejowej nr 289 na 6 przystankach osobowych (Rzeszotary, Gorzelin, Chróstnik, Rynarcice, Rudna Miasto, Koźlice) i 3 stacjach (Rudna Gwizdanów, Lubin Górniczy, Raszówka) - zostaną zlikwidowane i wykonane na nowo perony (w obrębie przystanków osobowych bądź stacji) w analogicznych lokalizacjach. Budowa peronów ma zapewnić ich odpowiednią jakość, parametry geometryczne i funkcjonalne,
  4. rozbiórka i budowa 27 istniejących obiektów inżynieryjnych,
  5. remont 25 obiektów mostowych,
  6. przebudowa/wymiana nawierzchni na 16 przejazdach (w tym zamiana kategorii na 9 przejazdach oraz likwidacja 7 przejazdów (w km: w km 2,110; km 3,550; km 4,762; km 16,534; km 28,572; km 30,368; km 29,188),
  7. odnowienie, przebudowa lub wymiana elementów obiektów inżynieryjnych w takim zakresie, aby uzyskać zakładaną nośność obiektów inżynieryjnych przy planowanych prędkościach do 120 km/h,
  8. odnowienie i uzupełnienie elementów małej architektury (wiaty peronowe – zadaszenie miejscowe, ławki peronowe, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy pociągów, zegary wiszące, ogrodzenia balustrady, pojemniki na piasek i sól, kosze na śmieci, tablice informacyjne statyczne) na przystankach osobowych i stacjach w obrębie peronów, a także rozbiórka i montaż nowego wyposażenia w przypadku zmiany wysokości peronów,
  9. dostosowanie przebudowywanych obiektów obsługi podróżnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym z ograniczoną możliwością poruszania się,
  10. wykonanie rewitalizacji istniejącej sieci trakcyjnej bez wymiany istniejących przewodów jezdnych wraz z odtworzeniem pierwotnych zdolności przesyłowych układu zasilania,
  11. modernizacja urządzeń elektroenergetyki do 1 kV wynikająca z przebudowy torów, przejazdów i peronów,
  12. rewitalizacja w zakresie systemu zasilania sieci trakcyjnej,
  13. prace w systemach sterowania, polegające na elektrycznej centralizacji rozjazdów, zabudowie urządzeń licznikowego stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów, 
  14. wymiana na nowe: blokad liniowych w oparciu o liczniki osi, sygnalizatorów świetlnych, urz. srk na mij. Koźlice, urz. na przejazdach kolejowych,
  15. przebudowa/budowa systemów łączności kolejowej, TVu na przejazdach kolejowych,
  16. wykonanie prawidłowego systemu odwodnienia,
  17. kompleksowa wymiana nawierzchni linii kolejowej nr 289 od km 0,312 do km 39,066 oraz linii kolejowej nr 273 na odcinku toru nr 2 od km 77,242 do km 77,626.

CELE PROJEKTU

  • przywrócenie ruchu pasażerskiego i skrócenie czasu jazdy na linii kolejowej nr 289,
  • usunięcie niedogodności związanych ze złym stanem technicznym infrastruktury na odcinku linii,
  • zwiększenie przepustowości linii nr 289 w kierunku Legnicy i dalej w kierunku Wrocławia, z jednoczesną poprawą częstotliwości połączeń, 
  • zwiększenie możliwości skomunikowania z pociągami pasażerskimi, komunikacją miejską i autobusową międzymiastową, 
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego, 
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych, 
  • racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowych liniach, 
  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
  • zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

232 132 984,82 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

114 783 800,20 PLN

* Źródło: ANEKS nr 4 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.02.00-00-0010/17 do Projektu Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

188 536 955,11 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

62 172 057,74 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2016 – 2021

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA