POIiŚ 5.2-7 Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów
Projekt zlokalizowany jest w województwie dolnośląskim na obszarze powiatów: legnickiego i lubińskiego, na terenie gmin: Miasto Legnica, Miłkowice, Lubin i Rudna.
Projekt obejmuje wykonanie robót budowlanych na jednotorowej linii kolejowej nr 289 (od km 0,312 do km 39,066) oraz linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny, na odcinku toru nr 2 na stacji Rudna Gwizdanów (od km 77,242 do km 77,626) wraz z urządzeniami (sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji kolejowej, zasilania trakcyjnego, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki nietrakcyjnej, budynków i budowli).
W RAMACH PROJEKTU ZOSTANĄ WYKONANE NASTĘPUJĄCE PRACE:
- budowa nowego przystanku osobowego Lubin Stadion. Zakres prac obejmuje budowę jednego peronu jednokrawędziowego o wysokości 76 cm, długości 150 m i szerokości 4 m. Peron zlokalizowany jest w km ok. 23,644 do km ok. 23,794. Będzie zapewnione dojście do peronu z nową pochylnią, od strony istniejącego przejazdu,
- budowa nowego 1 wiaduktu kolejowego na stacji Koźlice,
- na linii kolejowej nr 289 na 6 przystankach osobowych (Rzeszotary, Gorzelin, Chróstnik, Rynarcice, Rudna Miasto, Koźlice) i 3 stacjach (Rudna Gwizdanów, Lubin Górniczy, Raszówka) - zostaną zlikwidowane i wykonane na nowo perony (w obrębie przystanków osobowych bądź stacji) w analogicznych lokalizacjach. Budowa peronów ma zapewnić ich odpowiednią jakość, parametry geometryczne i funkcjonalne,
- rozbiórka i budowa 27 istniejących obiektów inżynieryjnych,
- remont 25 obiektów mostowych,
- przebudowa/wymiana nawierzchni na 16 przejazdach (w tym zamiana kategorii na 9 przejazdach oraz likwidacja 7 przejazdów (w km: w km 2,110; km 3,550; km 4,762; km 16,534; km 28,572; km 30,368; km 29,188),
- odnowienie, przebudowa lub wymiana elementów obiektów inżynieryjnych w takim zakresie, aby uzyskać zakładaną nośność obiektów inżynieryjnych przy planowanych prędkościach do 120 km/h,
- odnowienie i uzupełnienie elementów małej architektury (wiaty peronowe – zadaszenie miejscowe, ławki peronowe, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy pociągów, zegary wiszące, ogrodzenia balustrady, pojemniki na piasek i sól, kosze na śmieci, tablice informacyjne statyczne) na przystankach osobowych i stacjach w obrębie peronów, a także rozbiórka i montaż nowego wyposażenia w przypadku zmiany wysokości peronów,
- dostosowanie przebudowywanych obiektów obsługi podróżnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym z ograniczoną możliwością poruszania się,
- wykonanie rewitalizacji istniejącej sieci trakcyjnej bez wymiany istniejących przewodów jezdnych wraz z odtworzeniem pierwotnych zdolności przesyłowych układu zasilania,
- modernizacja urządzeń elektroenergetyki do 1 kV wynikająca z przebudowy torów, przejazdów i peronów,
- rewitalizacja w zakresie systemu zasilania sieci trakcyjnej,
- prace w systemach sterowania, polegające na elektrycznej centralizacji rozjazdów, zabudowie urządzeń licznikowego stwierdzania niezajętości torów i rozjazdów,
- wymiana na nowe: blokad liniowych w oparciu o liczniki osi, sygnalizatorów świetlnych, urz. srk na mij. Koźlice, urz. na przejazdach kolejowych,
- przebudowa/budowa systemów łączności kolejowej, TVu na przejazdach kolejowych,
- wykonanie prawidłowego systemu odwodnienia,
- kompleksowa wymiana nawierzchni linii kolejowej nr 289 od km 0,312 do km 39,066 oraz linii kolejowej nr 273 na odcinku toru nr 2 od km 77,242 do km 77,626.
CELE PROJEKTU
- przywrócenie ruchu pasażerskiego i skrócenie czasu jazdy na linii kolejowej nr 289,
- usunięcie niedogodności związanych ze złym stanem technicznym infrastruktury na odcinku linii,
- zwiększenie przepustowości linii nr 289 w kierunku Legnicy i dalej w kierunku Wrocławia, z jednoczesną poprawą częstotliwości połączeń,
- zwiększenie możliwości skomunikowania z pociągami pasażerskimi, komunikacją miejską i autobusową międzymiastową,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
- racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowych liniach,
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
- zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
232 132 984,82 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
114 783 800,20 PLN
* Źródło: ANEKS nr 4 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.02.00-00-0010/17 do Projektu Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
188 536 955,11 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
62 172 057,74 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2016 – 2021
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.