POMOC TECHNICZNA – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Pomoc Techniczna dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 jest realizowana w ramach X Osi priorytetowej: Pomoc Techniczna (działanie 10.1 Pomoc techniczna).
Główne cele X osi priorytetowej: Pomoc Techniczna obejmują w szczególności:
- utrzymanie niezbędnych warunków pracy oraz potencjału instytucji realizujących Program oraz instytucji mających znaczący wpływ na wdrażanie Programu, gwarantujących skuteczne wykonywanie obowiązków związanych z realizacją Programu;
- zapewnienie sprawnego systemu realizacji Programu;
- wzmocnienie potencjału beneficjentów i potencjalnych beneficjentów Programu, ze szczególnym uwzględnieniem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz instytucji mających znaczący wpływ na potencjał beneficjentów Programu;
- skuteczna i efektywna informacja i promocja Programu.
W ramach projektu PT POIiŚ 2014-2020, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. została objęta wsparciem umożliwiającym sfinansowanie części kosztów operacyjnych związanych z realizacją projektów kolejowych współfinansowanych ze środków FS, EFRR oraz instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). W szczególności koszty te obejmują: wydatki związane z zatrudnieniem pracowników, podnoszeniem kwalifikacji pracowników, specjalistycznym wsparciem eksperckim i prawnym, wsparciem procesu realizacji, kosztami administracyjnymi, technicznymi i organizacyjnymi oraz inne wydatki – zgodnie z „Wytycznymi w zakresie wykorzystania środków pomocy technicznej na lata 2014-2020”.
W ramach projektów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowała działania we wszystkich kategoriach wydatków. Zrefundowano koszty według poniższego zestawienia.
- Zatrudnienie (tylko umowy o pracę),
- Wsparcie eksperckie i prawne (analizy, ekspertyzy, doradztwo, wynagrodzenie ekspertów w oparciu o umowy cywilno-prawne),
- Wsparcie procesu realizacji (organizacja narad inwestycyjnych, podróże służbowe, monitoring on-line, monitoring za pomocą oblotów helikopterem i dronami),
- Koszty organizacyjne, techniczne i administracyjne najem pomieszczeń biurowych, wyposażenie stanowiska pracy w szczególności w sprzęt komputerowy, licencje oraz specjalistyczne oprogramowanie, zakup artykułów biurowych, mebli, adaptacji/remontu i modernizacji pomieszczeń biurowych zajmowanych przez pracowników realizujących zadania kwalifikowane w ramach PT POIiŚ),
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników (w tym szkolenia, studia, języki obce).
W ramach Pomocy Technicznej POIiŚ na lata 2014-2020, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowała dwa projekty pn. „Plan Działań sektora transportu na lata 2014-2016”, „Plan Działań sektora transportu na lata 2017-2018” oraz „Plan Działań sektora transportu na lata 2019-2020”. „Plan Działań sektora transportu na lata 2021-2023” jest ostatnim projektem realizowanym w ramach Pomocy Technicznej POIiŚ na lata 2014-2020.
Zgodnie z podpisaną w dniu 24.02.2016 r. umową nr UDA-POIS.10.01.00-00-0300/15-00 (PKP PLK S.A.) w sprawie dofinansowania Planu Działań sektora transportu na lata 2014-2016 oraz Aneksem całkowita wartość projektu wyniosła 57 416 000,00 PLN z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 48 803 600,00 PLN.
Zgodnie z podpisaną w dniu 05.05. 2017 r. umową nr UDA-POIS.10.01.00-00-0301/16-00 (PKP PLK S.A.) w sprawie dofinansowania Planu Działań sektora transportu na lata 2017-2018 oraz Aneksami całkowita wartość projektu wyniosła 153 993 049,50 PLN z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 130 894 092,07 PLN.
Zgodnie z podpisaną w dniu 06.09. 2019 r. umową nr UDA-POIS.10.01.00-00-0301/19-00 (PKP PLK S.A.) w sprawie dofinansowania Planu Działań sektora transportu na lata 2019-2020 oraz Aneksami całkowita wartość projektu wyniosła 157 968 127,00 PLN z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 134 272 907,95 PLN.
W dniu 02.09. 2021 r. Spółka podpisała umowę nr UDA-POIS.10.01.00-00-0301/21-00 (PKP PLK S.A.) w sprawie dofinansowania Planu Działań sektora transportu na lata 2019-2020. Całkowita wartość projektu wynosi 235 840 805,00 PLN z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 200 464 684,25 PLN.
Celem realizowanych projektów jest wzmocnienie potencjału administracyjnego PKP PLK S.A., niezbędnego do prawidłowego wykonywania zadań związanych z realizacją projektów kolejowych współfinansowanych przez EFRR, FS oraz Instrumentu Łącząc Europę ,,CEF'' (z wyłączeniem działań finansowanych w ramach pomocy technicznej CEF). Istotnym elementem niezbędnym do zapewnienia prawidłowej realizacji tych projektów jest posiadanie przez PKP PLK S.A. odpowiedniej liczby pracowników o określonych kwalifikacjach, zapewnienie możliwości wsparcia eksperckiego oraz odpowiedniego zaplecza administracyjno-technicznego. Dlatego też w ramach projektu planuje się finansowanie wydatków na wynagrodzenia pracowników, realizujących zadania związane z ww. projektami, na podnoszenie kwalifikacji tych pracowników, na wsparcie eksperckie w szczególności prawne, na wsparcie procesu realizacji, a także wydatków organizacyjnych, technicznych i administracyjnych. Powyższe działania są zgodne z POIiŚ 2014 - 2020 oraz Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych POIiŚ 2014-2020 i będą realizowane zgodnie z zasadami obowiązującymi dla projektów pomocy technicznej POIiŚ 2014-2020.
W ramach zatwierdzonych Planów Działań PT na lata 2014-2020 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wydatkuje środki zgodnie z poniższymi kategoriami wydatków:
- Zatrudnienie (tylko umowy o pracę),
- Wsparcie eksperckie i prawne (analizy, ekspertyzy, doradztwo, wynagrodzenie ekspertów w oparciu o umowy cywilno-prawne),
- Wsparcie procesu realizacji (organizacja narad, monitoring on-line, monitoring za pomocą oblotów helikoptera i dronów),
- Koszty organizacyjne, techniczne i administracyjne (najem pomieszczeń biurowych, wyposażenie stanowiska pracy w szczególności w sprzęt komputerowy, licencje oraz specjalistyczne oprogramowanie, zakup artykułów biurowych dla pracowników realizujących zadania kwalifikowane w ramach PT POIiŚ),
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników (w tym szkolenia otwarte oraz zamknięte, studia, kursy językowe).