Powrót

Budowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa (...)

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

BUDOWA LUB PRZEBUDOWA INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ ZAPEWNIAJĄCEJ DOJAZD DO GMIN: NOWA WIEŚ LĘBORSKA, LĘBORK, WICKO, ŁEBA, WEJHEROWO, CHOCZEWO, GNIEWINO I KROKOWA, W TYM LINII KOLEJOWYCH WRAZ Z SIECIAMI TRAKCYJNYMI, STACJI PASAŻERSKICH, TERMINALI TOWAROWYCH I OBIEKTÓW INŻYNIERYJNYCH REALIZOWANEJ W RAMACH „PROGRAMU WSPIERANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH W ZWIĄZKU Z REALIZACJĄ KLUCZOWYCH INWESTYCJI W ZAKRESIE STRATEGICZNEJ INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ, W TYM ELEKTROWNI JĄDROWEJ, W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM”

ZAKRES PRAC

1. Opracowanie koncepcji programowo – przestrzennej dla dwóch wariantów inwestycyjnych:

Wariant I 

  • modernizacja linii kolejowej LK230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze 
  • modernizacja linii kolejowej LK229 na odcinku Lębork – Garczegorze
  • budowa jednotorowej linii kolejowej w nowym śladzie w relacji Choczewo - Elektrownia wraz ze stacjami: Choczewo i Elektrownia oraz budowa niezbędnej łącznicy kolejowej w kierunku Garczegorze

Wariant II 

  • modernizacja LK229 na odcinku Lębork – Łeba na potrzeby budowy i obsługi elektrowni jądrowej;
  • modernizacja LK230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków;
  • budowa jednotorowej linii kolejowej w nowym śladzie, w relacji Choczewo – Elektrownia – Steknica wraz ze stacjami: Choczewo i Elektrownia oraz budowa niezbędnych łącznic.

2. Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla wybranego wariantu inwestycyjnego w formie i zakresie umożliwiającym uzyskanie pozwolenia na budowę oraz wykonania i odbioru robót budowlanych.

3. Opracowanie dokumentacji przetargowej niezbędnej do wyłonienia wykonawców robót budowlanych.

4. Pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych.

CELE REALIZACJI PROJEKTU

  1. zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej na czas jej budowy i przyszłej eksploatacji.
  2. dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju.
  3. podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego.
  4. osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych wymaganych dla wyznaczonych kodów ruchu według TSI P4/F1.
  5. skrócenie czasu dowozu/odwozu ładunków do/od odbiorców/nadawców oraz zapewnienie punktualności realizowanych połączeń całopociągowych.
  6. poprawa przepustowości linii i stacji, skomunikowania z rozbudowaną siecią dróg.
  7. zwiększenie dostępności transportu kolejowego.
  8. poprawa komfortu jazdy i obsługi pasażerów.
  9. poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków.
  10. racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury poprzez zastosowanie elementów o wysokiej trwałości i niezawodności oraz likwidację zbędnej infrastruktury.
  11. ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowych stacjach.
  12. zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów.
  13. zmiana organizacji pracy połączonych stacji pracujących w jednym układzie sterowania LCS przy zachowaniu możliwości lokalnej obsługi wybranych rejonów stacji. 
  14. zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację lub zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych (systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu).
  15. zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowo-drogowego poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych.
  16. przebudowa układu dróg dojazdowych i technologicznych wraz z zabezpieczeniem przejazdów w poziomie szyn i dostosowanie ich do nowych sposobów obsługi ruchu.
  17. optymalizacja nakładów inwestycyjnych.
  18. poprawa funkcjonowania elementów infrastruktury kolejowej związana z poprawą niezawodności zasilania urządzeń, oświetlenia głowic rozjazdowych oraz terenów rozrządowych i przeładunkowych, zmniejszenie wpływu opadów śniegu na funkcjonowanie rozjazdów, wzrost bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
  19. zapewnienie odpowiedniej odporności infrastruktury objętej Projektem na obecne i prognozowane zmiany klimatu.
  20. dostosowanie istniejącego uzbrojenia terenu do nowej infrastruktury kolejowej.
  21. usprawnienie odwodnienia projektowanej infrastruktury kolejowej w celu jej poprawnego funkcjonowania.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu, 
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci, 
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie, 
  • administracja rządowa i samorządowa, 
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej na czas jej budowy i przyszłej eksploatacji,
  • dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju,
  • podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego,
  • osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych wymaganych dla wyznaczonych kodów ruchu według TSI P4/F1,
  • poprawa przepustowości linii i stacji, skomunikowania z rozbudowaną siecią dróg,
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków,
  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację lub zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych (systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu),
  • przebudowa układu dróg dojazdowych i technologicznych wraz z zabezpieczeniem przejazdów w poziomie szyn i dostosowanie ich do nowych sposobów obsługi ruchu,
  • dostosowanie istniejącego uzbrojenia terenu do nowej infrastruktury kolejowej,
  • usprawnienie odwodnienia projektowanej infrastruktury kolejowej w celu jej poprawnego funkcjonowania. 

WARTOŚĆ PROJEKTU *

47 880 000,00 netto PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

47 880 000,00 netto PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2023 – 2025

* Umowa o dofinansowanie z dnia 08.11.2023 r. w ramach „PROGRAMU WSPIERANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH W ZWIĄZKU Z REALIZACJĄ KLUCZOWYCH INWESTYCJI W ZAKRESIE STRATEGICZNEJ INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ, W TYM ELEKTROWNI JĄDROWEJ, W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM”