Budowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa (...)
BUDOWA LUB PRZEBUDOWA INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ ZAPEWNIAJĄCEJ DOJAZD DO GMIN: NOWA WIEŚ LĘBORSKA, LĘBORK, WICKO, ŁEBA, WEJHEROWO, CHOCZEWO, GNIEWINO I KROKOWA, W TYM LINII KOLEJOWYCH WRAZ Z SIECIAMI TRAKCYJNYMI, STACJI PASAŻERSKICH, TERMINALI TOWAROWYCH I OBIEKTÓW INŻYNIERYJNYCH REALIZOWANEJ W RAMACH „PROGRAMU WSPIERANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH W ZWIĄZKU Z REALIZACJĄ KLUCZOWYCH INWESTYCJI W ZAKRESIE STRATEGICZNEJ INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ, W TYM ELEKTROWNI JĄDROWEJ, W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM”
ZAKRES PRAC
1. Opracowanie koncepcji programowo – przestrzennej dla dwóch wariantów inwestycyjnych:
Wariant I
- modernizacja linii kolejowej LK230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze
- modernizacja linii kolejowej LK229 na odcinku Lębork – Garczegorze
- budowa jednotorowej linii kolejowej w nowym śladzie w relacji Choczewo - Elektrownia wraz ze stacjami: Choczewo i Elektrownia oraz budowa niezbędnej łącznicy kolejowej w kierunku Garczegorze
Wariant II
- modernizacja LK229 na odcinku Lębork – Łeba na potrzeby budowy i obsługi elektrowni jądrowej;
- modernizacja LK230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków;
- budowa jednotorowej linii kolejowej w nowym śladzie, w relacji Choczewo – Elektrownia – Steknica wraz ze stacjami: Choczewo i Elektrownia oraz budowa niezbędnych łącznic.
2. Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla wybranego wariantu inwestycyjnego w formie i zakresie umożliwiającym uzyskanie pozwolenia na budowę oraz wykonania i odbioru robót budowlanych.
3. Opracowanie dokumentacji przetargowej niezbędnej do wyłonienia wykonawców robót budowlanych.
4. Pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych.
CELE REALIZACJI PROJEKTU
- zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej na czas jej budowy i przyszłej eksploatacji.
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju.
- podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego.
- osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych wymaganych dla wyznaczonych kodów ruchu według TSI P4/F1.
- skrócenie czasu dowozu/odwozu ładunków do/od odbiorców/nadawców oraz zapewnienie punktualności realizowanych połączeń całopociągowych.
- poprawa przepustowości linii i stacji, skomunikowania z rozbudowaną siecią dróg.
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego.
- poprawa komfortu jazdy i obsługi pasażerów.
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków.
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury poprzez zastosowanie elementów o wysokiej trwałości i niezawodności oraz likwidację zbędnej infrastruktury.
- ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowych stacjach.
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów.
- zmiana organizacji pracy połączonych stacji pracujących w jednym układzie sterowania LCS przy zachowaniu możliwości lokalnej obsługi wybranych rejonów stacji.
- zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację lub zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych (systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu).
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowo-drogowego poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych.
- przebudowa układu dróg dojazdowych i technologicznych wraz z zabezpieczeniem przejazdów w poziomie szyn i dostosowanie ich do nowych sposobów obsługi ruchu.
- optymalizacja nakładów inwestycyjnych.
- poprawa funkcjonowania elementów infrastruktury kolejowej związana z poprawą niezawodności zasilania urządzeń, oświetlenia głowic rozjazdowych oraz terenów rozrządowych i przeładunkowych, zmniejszenie wpływu opadów śniegu na funkcjonowanie rozjazdów, wzrost bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
- zapewnienie odpowiedniej odporności infrastruktury objętej Projektem na obecne i prognozowane zmiany klimatu.
- dostosowanie istniejącego uzbrojenia terenu do nowej infrastruktury kolejowej.
- usprawnienie odwodnienia projektowanej infrastruktury kolejowej w celu jej poprawnego funkcjonowania.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej na czas jej budowy i przyszłej eksploatacji,
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju,
- podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego,
- osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych wymaganych dla wyznaczonych kodów ruchu według TSI P4/F1,
- poprawa przepustowości linii i stacji, skomunikowania z rozbudowaną siecią dróg,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków,
- zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację lub zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych (systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu),
- przebudowa układu dróg dojazdowych i technologicznych wraz z zabezpieczeniem przejazdów w poziomie szyn i dostosowanie ich do nowych sposobów obsługi ruchu,
- dostosowanie istniejącego uzbrojenia terenu do nowej infrastruktury kolejowej,
- usprawnienie odwodnienia projektowanej infrastruktury kolejowej w celu jej poprawnego funkcjonowania.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
47 880 000,00 netto PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
47 880 000,00 netto PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2023 – 2025
* Umowa o dofinansowanie z dnia 08.11.2023 r. w ramach „PROGRAMU WSPIERANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH W ZWIĄZKU Z REALIZACJĄ KLUCZOWYCH INWESTYCJI W ZAKRESIE STRATEGICZNEJ INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ, W TYM ELEKTROWNI JĄDROWEJ, W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM”