Powrót

Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

ZAKRES PROJEKTU

  • opracowanie pełnej dokumentacji projektowej (KPP, PB, PW, mapa do celów projektowych, materiały przetargowe) dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz na odcinkach Chabówka - podg. Fornale i Tymbark - Nowy Sącz, 
  • pozyskanie wszelkich niezbędnych zgód, decyzji i pozwoleń (warunki techniczne od gestorów, PnB, decyzje ULLK i ulicp, pozwolenia wodnoprawne, aktualizacja decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) na realizację robót budowlanych wraz z wykupem gruntów pod inwestycję.

CELE PROJEKTU

Prace przygotowawcze dotyczą zaprojektowania i wykupu gruntów dla budowy linii kolejowych Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Linie te spełniają istotną rolę w obsłudze ruchu krajowego, szczególnie turystycznego w tym obszarze, ale także są istotnym elementem międzynarodowego korytarza transportowego na osi Morze Czarne – Morze Bałtyckie. W związku z realizacją projektu Zamawiający planuje osiągnąć następujące cele: 

  • dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju
  • podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego
  • osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych wymaganych dla wyznaczonych kodów ruchu według TSI 
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego
  • poprawa komfortu jazdy i obsługi pasażerów
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków
  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację, zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych (systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu) lub budowę skrzyżowań dwupoziomowych
  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów. 

Wskazane linie kolejowe znajdują się częściowo w korytarzu AGTC C30/1, należą do sieci kompleksowej TEN-T oraz są fragmentem nowoprojektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 "Amber".

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

Planowana prędkość maksymalna na nowej liniach nr 622 i nr 623 V=160 km/h na linii nr 627.

DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE

Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).

RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ

Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

453 045 618,36 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2017 – 2029

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.