Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze
ZAKRES PROJEKTU
- opracowanie pełnej dokumentacji projektowej (KPP, PB, PW, mapa do celów projektowych, materiały przetargowe) dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz na odcinkach Chabówka - podg. Fornale i Tymbark - Nowy Sącz,
- pozyskanie wszelkich niezbędnych zgód, decyzji i pozwoleń (warunki techniczne od gestorów, PnB, decyzje ULLK i ulicp, pozwolenia wodnoprawne, aktualizacja decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) na realizację robót budowlanych wraz z wykupem gruntów pod inwestycję.
CELE PROJEKTU
Prace przygotowawcze dotyczą zaprojektowania i wykupu gruntów dla budowy linii kolejowych Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Linie te spełniają istotną rolę w obsłudze ruchu krajowego, szczególnie turystycznego w tym obszarze, ale także są istotnym elementem międzynarodowego korytarza transportowego na osi Morze Czarne – Morze Bałtyckie. W związku z realizacją projektu Zamawiający planuje osiągnąć następujące cele:
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju
- podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego
- osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych wymaganych dla wyznaczonych kodów ruchu według TSI
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego
- poprawa komfortu jazdy i obsługi pasażerów
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków
- zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację, zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych (systemów i urządzeń zabezpieczenia ruchu) lub budowę skrzyżowań dwupoziomowych
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów.
Wskazane linie kolejowe znajdują się częściowo w korytarzu AGTC C30/1, należą do sieci kompleksowej TEN-T oraz są fragmentem nowoprojektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 "Amber".
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Planowana prędkość maksymalna na nowej liniach nr 622 i nr 623 V=160 km/h na linii nr 627.
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
453 045 618,36 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2017 – 2029
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.