Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
276 512 435,80 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2016 – 2024
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIACH GRANICZNYCH TERESPOL – BRZEŚĆ
ZAKRES PROJEKTU
W zakres projektu wchodzi zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na zagęszczeniu i wbudowaniu dodatkowych podkładów, przebudowa rozjazdów, przebudowa mostu w km 205,530, budowa nowego toru wraz z dobudową nasypu, przebudowa urządzeń srk i inne prace towarzyszące na linii kolejowej szerokotorowej nr 60 i 446 oraz st. Terespol tor nr 101S i tor nr 102S, w celu dostosowania parametrów wymaganych dla granicznego ruchu towarowego i pasażerskiego na przejściu granicznym Terespol – Brześć.
CELE PROJEKTU
Realizacja powyższych prac wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, poprawę bezpieczeństwa, poprawę przepustowości linii oraz dostosowanie linii do parametrów wymaganych dla granicznego ruchu towarowego i pasażerskiego na przejściu granicznym Terespol – Brześć, poprzez zwiększenie nacisków (takich jak obowiązują po stronie białoruskiej) osiowych do 25 t/oś i liniowych do 8 t/m oraz podniesienia prędkości do 60 km/h na całej długości kolejowych linii nr 60 i linii nr 446.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Realizacja powyższych prac wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, poprawę bezpieczeństwa, poprawę przepustowości linii oraz dostosowanie linii do parametrów wymaganych dla granicznego ruchu towarowego i pasażerskiego na przejściu granicznym Terespol – Brześć, poprzez zwiększenie nacisków – takich jak obowiązują po stronie białoruskiej - osiowych do 25 t/oś i liniowych do 8 t/m oraz podniesienia prędkości do 60 km/h na całej długości kolejowych linii nr 60 i linii nr 446.
WARTOŚĆ PROJEKTU
9 399 665,00 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
9 399 665,00 PLN
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIU GRANICZNYM MEDYKA - MOŚCISKA II
ZAKRES PROJEKTU
Zaplanowany zakres rzeczowy obejmuje opracowanie dokumentacji projektowych i wykonanie robót budowalnych.
W 2016 r. zostanie opracowana koncepcja programowo przestrzenna przedstawiająca możliwość wydłużenia torów do długości 1050 w st. Medyka Osobowa.
W roku 2017 zostanie opracowana dokumentacja projektowa oraz rozpoczną się roboty budowalne w stacji Medyka.
W wyniku realizacji zadania zakłada się wykonać następujące wskaźniki: modernizacja torów 25,77 km, modernizacja torów GZ - 13,22 km, 101 rozjazdy oraz 23 obiekty inżynieryjne.
CELE PROJEKTU
Celem realizacji projektu jest zapewnienie infrastruktury o standardzie oczekiwanym przez przewoźników i zapewniającej możliwość rozwoju transportu kolejowego. Zostanie to osiągnięte poprzez uzyskanie stanu infrastruktury zapewniającego bezpieczne prowadzenie ruchu, zapewnienie korzystnych parametrów technicznych infrastruktury (w tym prędkości maksymalnych, długości torów stacyjnych, nacisków na oś), zgodnych z zapisami Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczącego technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej w odniesieniu do toru 1520 mm oraz rozporządzenia MTiGM z 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U.151 z późn. zm) w odniesieniu do toru 1435 mm, zapewnienie wystarczającej przepustowości linii kolejowych i stacji, poprawę stanu technicznego punktów ładunkowych. Na przejściu granicznym uzyskany zostanie dopuszczalny nacisk 25 ton/oś. Przejście graniczne Przemyśl – Medyka – Mościcka II zostanie dostosowanie do obsługi pociągów o długości 900 m. Wszystkie te działania wpłyną na zwiększenie dostępności przejścia granicznego, umożliwiając wzrost wymiany towarowej.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Na przejściu granicznym uzyskany zostanie dopuszczalny nacisk 25 ton/oś (zwiększenie z 22,5 tony/oś). Przejście graniczne Przemyśl – Medyka – Mościcka II zostanie dostosowanie do obsługi pociągów o długości 900 m. Wszystkie te działania wpłyną na zwiększenie dostępności przejścia granicznego, umożliwiając wzrost wymiany towarowej oraz dostosowanie do wymagań infrastruktury Państw OSŻD.
Likwidacja ograniczeń prędkości:
- Linia 92 tor nr 104 st. Hurko (prędkość rozkładowa 40 km/h – ograniczenie do 20km/h),
- Linia 613 tor nr 1 (prędkość rozkładowa 30 km/h – ograniczenie do 20km/h),
- Linia 614 tor nr 601 st. Żurawica (prędkość rozkładowa 40 km/h – ograniczenie do 30km/h),
- Linia 614 tor nr 502 st. Żurawica (prędkość rozkładowa 40 km/h – ograniczenie do 10km/h),
- Linia 92 tor nr 101 st. Medyka (prędkość rozkładowa 40 km/h – ograniczenie do 20km/h),
- Linia 92 tor nr 102 st. Medyka (prędkość rozkładowa 40 km/h – ograniczenie do 20km/h),
- Linia 92 tor nr 103 st. Medyka (prędkość rozkładowa 40 km/h – ograniczenie do 30km/h),
- Linia 92 tor nr 106 st. Medyka (prędkość rozkładowa 40 km/h – ograniczenie do 30km/h).
WARTOŚĆ PROJEKTU
91 045 443,51 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
60 398 942,06 PLN
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIU GRANICZNYM BRANIEWO – MAMONOWO
ZAKRES PROJEKTU
- modernizacja nawierzchni torowej na linii nr 217 na szlaku Braniewo - Granica Państwa,
- rewitalizacja 2 przejazdów kolejowo-drogowych i 4 przepustów na tym odcinku oraz roboty okołotorowe
CELE PROJEKTU
Działania w ramach realizacji zadania przyczynią się do poprawy efektywności operacji przeładunkowych na wschodnich przejściach granicznych i tym samym zwiększenia atrakcyjności towarowego transportu kolejowego w komunikacji międzynarodowej. W wyniku tych prac możliwe będzie uzyskanie dopuszczalnego nacisku na oś 245 kN na wskazanym odcinku. Prace mają na celu poprawę stanu technicznego linii kolejowych i dopuszczenie do eksploatacji przy zwiększonym nacisku osi. 2. Opracowanie dokumentacji projektowej nowej stacji "Braniewo Towarowe".
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- zwiększenie dostępności kolejowego przejścia granicznego poprawienie konkurencyjności kolei w transporcie ładunków przez granicę Unii Europejskiej z Federacją Rosyjską (Obwód Kaliningradzki),
- zmniejszenie skutków oddziaływania na środowisko oraz podwyższenie standardu technicznego linii 217.
WARTOŚĆ PROJEKTU
34 162 200,00 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
34 162 200,00 PLN
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIU GRANICZNYM DOROHUSK - JAGODIN
ZAKRES PROJEKTU
Przedsięwzięcie obejmuje prace inwestycyjne na kolejowym przejściu granicznym Dorohusk – Jagodin oraz na przyległych liniach szeroko i normalnotorowych. Przewiduje również rewitalizację linii Dorohusk – Zawadówka (roboty na przejściu Dorochusk – Jagodin w zakresie torów szerokich będą kontynuacją prac zrealizowanych w ramach zadania „Modernizacja Linii nr 63 Dorochusk –Zawadówka Naftobaza na odcinku granica państwa Dorohusk – Wólka Okupska w km 0,100 -4,000 finansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego2007 -2013). W sytuacji gdy ze względu na fakt, że tzw. wąskim gardłem przy obsłudze danego przejścia granicznego może się okazać infrastruktura normalnotorowa, zadanie swym zakresem może obejmować, tam gdzie będzie to konieczne, także linie normalnotorowe.
CELE PROJEKTU
Realizacja zadania wpłynie na poprawienie transportu w skali regionalnej, co przełoży się na zwiększenie dostępności poszczególnych regionów Polski oraz wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, poprawę bezpieczeństwa, oraz poprawę przepustowości linii.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Modernizacja wpłynie na podniesienie efektywności transportu kolejowego poprzez: zwiększenie na całym odcinku prędkości pociągów pasażerskich (30-80 km/h do 80km/h - podniesienie jakości obsługi podróżnych) i towarowych (30-50km/h do stałej 60km/h) redukcję czasu podróży o 15 min (z 60 do 45 min), zwiększenie długości torów stacyjnych do 1050 m (parametr uzależniony od warunków miejscowych) i zwiększenie nacisku osi z 221 do 245 kN.
WARTOŚĆ PROJEKTU
26 249 869,23 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
26 249 869,23 PLN
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIU GRANICZNYM SKANDAWA – ŻELEZNODOROŻNYJ
ZAKRES PROJEKTU
Przedsięwzięcie obejmuje prace inwestycyjne na kolejowym przejściu granicznym Skandawa – Żeleznodorożnyj, polegające na rewitalizacji linii kolejowej nr 205 na odcinku Granica Państwa – Kotki, wraz remontem ładowni będących w złym stanie technicznym, z dostosowaniem do dopuszczalnej długości pociągów 900 metrów. W przyszłości planowana jest modernizacja punktu przeładunkowego Kotki.
CELE PROJEKTU
Realizacja zadania przyczyni się do poprawy efektywności operacji przeładunkowych na wschodnich przejściach granicznych i tym samym zwiększenia atrakcyjności towarowego transportu kolejowego w komunikacji międzynarodowej.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Wyremontowanie toru na odcinku Granica Państwa – Kotki oraz Punkcie Przeładunkowym Kotki spowoduje wyeliminowanie ograniczenia V = 20 km/h i zwiększenie prędkości do V = 50km/h. W wyniku przeprowadzonej modernizacji skróci się czas jazdy pociągów oraz zwiększony zostanie nacisk do 25t/oś (245kN), co pozwoli na obsługę ciężkich składów towarowych i zwiększenie przepustowości. Nadzór nad prowadzeniem ruchu od granicy z Federacją Rosyjską do Kotek.
WARTOŚĆ PROJEKTU
20 501 204,81 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
7 746 500,00 PLN
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIU GRANICZNYM WERCHRATA - RAWA RUSKA
ZAKRES PROJEKTU
Przedsięwzięcie obejmuje prace inwestycyjne na kolejowym przejściu granicznym Werchrata - Rawa Ruska oraz na przyległych liniach kolejowych szeroko i normalnotorowych, przewiduje poprawę stanu technicznego stacji Werchrata poprzez rewitalizację torów stacyjnych w stacji Werchrata wraz z torem do Granicy Państwa.
CELE PROJEKTU
Działania w ramach realizacji zadania przyczynią się do poprawy efektywności operacji przeładunkowych na wschodnich przejściach granicznych i tym samym zwiększenia atrakcyjności towarowego transportu kolejowego w komunikacji międzynarodowej.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- poprawa stanu technicznego stacji Werchrata poprzez rewitalizację torów szerokich w stacji Werchrata wraz z torem do Granicy Państwa,
- uzyskanie dopuszczalnego nacisku 25 ton/oś na torach szerokich.
WARTOŚĆ PROJEKTU
9 452 942,87 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
9 452 942,87 PLN
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIU GRANICZNYM KUŹNICA BIAŁOSTOCKA
ZAKRES PROJEKTU
W ramach projektu zostanie wybudowany tor dodatkowy nr 7 w stacji Sokółka oraz tor na bocznicy szlakowej Kex.
CELE PROJEKTU
- Znaczące polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników dzięki zwiększeniu przepustowości szerokotorowej linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Sokółka poprzez wybudowanie w obrębie bocznicy kolejowej KREX toru głównego dodatkowego pełniącego rolę mijanki.
- Uzyskanie przepisowych warunków dla odstawiania wagonów (TWR) w obrębie stacji Kuźnica Białostocka poprzez wybudowanie w torze 114S stanowiska postojowego wraz z instalacją zbiornikową, budową przyłącza p. poż. i budową utwardzonej drogi dojazdowej z placem do zawracania.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
- Zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej, ponoszonych przez Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- zwiększenie przepustowości linii 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Sokółka,
- budowa stanowiska do obsługi TWR w stacji Kuźnica Białostocka.
WARTOŚĆ PROJEKTU
10 910 138,72 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
10 910 138,72 PLN
PRACE INWESTYCYJNE NA PRZEJŚCIU GRANICZNYM SIEMIANÓWKA – SWISŁOCZ
ZAKRES PROJEKTU
Projekt będzie prowadzony na liniach:
- nr 59 od km 7,400 – 20,132
- nr 31 na odcinku granica państwa – Siemianówka od km 145,500 do km 146,900 w systemie „projekt i budowa".
Zakres projektu obejmuje zaprojektowanie oraz kompleksową wymianę torów głównych dodatkowych, stacyjnych i dojazdowych do bocznic na stacjach Siemianówka, Mikłaszewo i Zabłotczyzna oraz na bocznicy „Planta" wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i zasilania elektroenergetycznego.
Kategoria linii nr 59 – drugorzędna, kategoria linii nr 31 – pierwszorzędna. Projekt będzie realizowany na linii szerokotorowej 1520 mm (linia nr 59) i na linii normalnotorowej 1435 mm (linia nr 31).
CELE PROJEKTU
- polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników poprzez znaczące zwiększenie przepustowości linii nr 59 po wybudowaniu na odcinku Siemianówka - Zabłotczyzna półsamoczynnej dwukierunkowej blokady liniowej i poprawę bezpieczeństwa ruchu,
- uzyskanie nacisków osiowych min. 245 kN w torach głównych dodatkowych, stacyjnych w stacjach Siemianówka, Mikłaszewo i Zabłotczyzna i w torach dojazdowych do bocznic kolejowych usytuowanych wzdłuż linii nr 59 oraz w torach głównych dodatkowych i stacyjnych na linii nr 31 w obrębie stacji Siemianówka min. 221 kN,
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
- zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej ponoszonych przez Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- uzyskanie na wszystkich torach linii 59 nacisków 245 kN,
- poprawa przepustowości linii nr 59 na odcinku Siemianówka – Zabłotczyzna.
WARTOŚĆ PROJEKTU
78 851 017,00 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
55 323 945,84 PLN