Prace na liniach kolejowych nr 408 i 409 Szczecin Główny – Granica państwa (Tantow)
ZAKRES PROJEKTU
Prace na linii nr 408 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce. Modernizacja linii kolejowej nr 408 wraz z przebudową układu torowego i urządzeń SRK st. Szczecin Gumieńce. Modernizacja linii kolejowej nr 409 na odcinku Szczecin Gumieńce - Granica Państwa (Tantow) wraz z elektryfikacją oraz wykonaniem dokumentacji projektowej.
CELE PROJEKTU
Celem projektu jest podniesienie podstawowych parametrów technicznych linii kolejowej tj. likwidacja ograniczeń prędkości i zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 120 km/h na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce oraz do prędkości 160 km/h na odcinku Szczecin Gumieńce - Granica Państwa (Tantow), skrócenie czasu jazdy pociągów, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu. Wpłynie to na poprawę efektywności połączeń kolejowych Szczecin-Berlin w międzynarodowym ruchu pasażerskim jak i towarowym (poprawa oferty przewozowej PLK S.A.), podniesienie atrakcyjności turystycznej oraz biznesowej regionu.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
W wyniku przeprowadzonych prac nastąpi wyeliminowanie obostrzeń eksploatacyjnych oraz poprawa bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów. Na przebudowanych odcinkach linii zostaną wprowadzone prędkości rozkładowe odpowiednio: 160 km/h, 120 km/h, 80 km/h.
Realizacja robót wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, a także skrócenie czasu przejazdu.
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
30 013 694,80 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2017 – 2021
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.