Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom – Iława – Olsztyn – Korsze
ZAKRES PROJEKTU
Realizacja zadania inwestycyjnego pn. Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom - Iława - Olsztyn – Korsze trwa od 2015 r. i składa się z kilku realizowanych jednocześnie kontraktów.
Realizacja robót budowlanych na linii nr 353 odbywa się etapami, które obejmują kilka szlaków i/lub kilka stacji kolejowych, przy zachowaniu ciągłości prowadzenia ruchu pociągów na linii kolejowej nr 353:
- zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla części obejmującej szlak Jabłonowo Pomorskie-Ostrowite i stację Biskupiec Pomorski,
- opracowanie dokumentacji projektowej dla części obejmującej szlaki Ostrowite – Biskupiec Pomorski, Biskupiec Pomorski – Jamielnik,
- zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku granica IZ Olsztyn (km 219,400) - stacja Olsztyn,
- wykonanie robót budowlanych na szlakach Ostrowite – Biskupiec Pomorski i Biskupiec Pomorski – Jamielnik,
- zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Naterki – Olsztyn Główny w torze nr 1 i stacji Iława Główna w torach nr 4 i 5,
- zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku granica IZ Olsztyn (km 219,400) - stacja Olsztyn - etap II,
- wzmocnienie nasypów na szlaku Naterki – podg Olsztyn Kortowo linii kolejowej nr 353.
W roku 2019 podpisano umowy na:
- ekspertyza geotechniczna osiadających nasypów w km 274,950-275,250 i 290,700- 290,900 linii kolejowej nr 353 i projektu ich zabezpieczenia,
- wykonanie przeglądu specjalnego (ekspertyzy technicznej) dla mostu w km 261,615 Linia 353 Poznań Wschód – Skandawa,
- opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa mostu w km 261,615 linii kolejowej nr 353".
W roku 2020 podpisano umowy na:
- wykonanie ekspertyzy geotechnicznych nasypów na szlaku Naterki - Olstyn na lionii kolejowej nr 353 i projektu ich zabezpieczenia wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego,
- wykonanie dokumentacji projektowej wzmocnienia nasypu na szlaku Stare Jabłonki - Biesal na linii kolejowej nr 353 wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
W roku 2020 podpisano umowy na:
- wykonanie robót budowlanych dla zadania „wzmocnienie nasypów na szlaku Naterki – podg Olsztyn Kortowo linii kolejowej nr 353.
CELE PROJEKTU
Głównym celem projektu jest zwiększenie prędkości na linii kolejowej nr 353, co spowoduje skrócenie czasu przejazdu i poprawienie oferty przewozowej, z poprawą bezpieczeństwa i estetyki linii kolejowej. Rewitalizacja linii kolejowej nr 353 wpłynie na poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej, umożliwi szybsze połączenie kolejowe dzięki przywróceniu prędkości rozkładowych i zwiększeniu przepustowości linii, zwiększy bezpieczeństwo ruchu kolejowego, wpłynie na obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury oraz obniży nakłady na konserwację i utrzymanie linii kolejowej nr 353.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Zwiększenie prędkości na linii kolejowej nr 353, co spowoduje skrócenie czasu przejazdu i poprawienie oferty przewozowej, z poprawą bezpieczeństwa i estetyki linii kolejowej.
Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej, umożliwi szybsze połączenie kolejowe dzięki przywróceniu prędkości rozkładowych i zwiększeniu przepustowości linii, zwiększy bezpieczeństwo ruchu kolejowego, wpłynie na obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury oraz obniży nakłady na konserwację i utrzymanie linii kolejowej nr 353.
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
203 933 048,89 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2015 – 2024
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.