Prace na Obwodnicy Towarowej Poznania
ZAKRES PROJEKTU
W ramach zamówienia Wykonawca zaprojektuje i wykona m.in. roboty budowlane:
- przebudowa ok. 70 km torów na fragmentach linii kolejowych: 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny PoD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), 803 (Poznań Piątkowo – Suchy Las), 805 (Swarzędz – Stary Młyn);
- budowa przystanków: Poznań Zieliniec, Poznań Koziegłowy, Poznań Naramowice, Poznań Piątkowo, Poznań Suchy Las, Poznań Franowo, Poznań Kobylepole oraz modernizację przystanku Swarzędz Nowa Wieś;
- modernizacja 18 przejazdów kolejowo-drogowych;
- modernizacja ponad 20 mostów i wiaduktów;
- budowa łącznicy między Poznaniem Strzeszynem i Poznaniem Piątkowo;
- modernizacja sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchu kolejowego;
- przebudowa i budowa nastawni oraz Lokalnego Centrum Sterowania.
CELE PROJEKTU
- Przystosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego;
- Poprawa funkcjonalności i przepustowości Poznańskiego Węzła Kolejowego;
- Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej obsługi ruchu towarowego i pasażerskiego;
- Poprawa infrastruktury obsługi podróżnych i komfortu podróżowania, w tym dostosowanie jej do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się;
- Zwiększenie dostępności przestrzennej i czasowej do transportu kolejowego;
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
- Zapewnienie przejazdu pociągów towarowych o długości 750 m;
- Zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do V=100-120 km/h i towarowych V =100-120 km/h.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Prowadzone prace mają na celu poprawę funkcjonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego w przewozach towarowych, umożliwienie korzystania z linii kolejowych wchodzących w skład obwodnicy towarowej w przewozach pasażerskich oraz poprawę jakości, atrakcyjności i konkurencyjności połączenia kolejowego w porównaniu do innych środków transportu. Dodatkowo, realizacja Projektu umożliwi jazdę pociągów dalekobieżnych relacji Lublin/Białystok/Warszawa – Gorzów Wielkopolski/Szczecin, bez zmiany czoła pociągu na stacji Poznań Główny.
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z 11.04.2017 r. (wraz z późniejszymi aneksami).
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032).
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
1 408 704 554,64 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2024 - 2027
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.