Powrót

Prace na Obwodnicy Towarowej Poznania

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

ZAKRES PROJEKTU

W ramach zamówienia Wykonawca zaprojektuje i wykona m.in. roboty budowlane:

  • przebudowa ok. 70 km torów na fragmentach linii kolejowych: 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny PoD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), 803 (Poznań Piątkowo – Suchy Las), 805 (Swarzędz – Stary Młyn);
  • budowa przystanków: Poznań Zieliniec, Poznań Koziegłowy, Poznań Naramowice, Poznań Piątkowo, Poznań Suchy Las, Poznań Franowo, Poznań Kobylepole oraz modernizację przystanku Swarzędz Nowa Wieś;
  • modernizacja 18 przejazdów kolejowo-drogowych;
  • modernizacja ponad 20 mostów i wiaduktów;
  • budowa łącznicy między Poznaniem Strzeszynem i Poznaniem Piątkowo; 
  • modernizacja sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchu kolejowego;
  • przebudowa i budowa nastawni oraz Lokalnego Centrum Sterowania.

CELE PROJEKTU

  1. Przystosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego; 
  2. Poprawa funkcjonalności i przepustowości Poznańskiego Węzła Kolejowego;
  3. Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej obsługi ruchu towarowego i pasażerskiego;
  4. Poprawa infrastruktury obsługi podróżnych i komfortu podróżowania, w tym dostosowanie jej do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się;
  5. Zwiększenie dostępności przestrzennej i czasowej do transportu kolejowego;
  6. Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego; 
  7. Zapewnienie przejazdu pociągów towarowych o długości 750 m;
  8. Zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do V=100-120 km/h i towarowych V =100-120 km/h. 

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

Prowadzone prace mają na celu poprawę funkcjonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego w przewozach towarowych, umożliwienie korzystania z linii kolejowych wchodzących w skład obwodnicy towarowej w przewozach pasażerskich oraz poprawę jakości, atrakcyjności i konkurencyjności połączenia kolejowego w porównaniu do innych środków transportu. Dodatkowo, realizacja Projektu umożliwi jazdę pociągów dalekobieżnych relacji Lublin/Białystok/Warszawa – Gorzów Wielkopolski/Szczecin, bez zmiany czoła pociągu na stacji Poznań Główny.

DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE

Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z 11.04.2017 r. (wraz z późniejszymi aneksami).

RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ

Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032).

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

1 408 704 554,64 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2024 - 2027

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.