Powrót

Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

ZAKRES PROJEKTU

Projekt przewiduje prace w zakresie branży: torowej, drogowej, obiektów inżynieryjnych, srk i teletechniki, budowli kolejowych, elektroenergetyki trakcyjnej, energetyki nietrakcyjnej w tym robot towarzyszących oraz dokumentacji projektowej i certyfikacji.

Projekt został podzielony na 3 odcinki:

  • Odcinek A obejmuje:
    • linie kolejową nr 201, stacje: Kościerzyna, Gołubie Kaszubskie , Somonino. szlaki: Kościerzyna – Gołubie Kaszubskie, Gołubie Kaszubskie – Somonino,
    • linie kolejową nr 211 na odcinku Lipusz – Kościerzyna, 
    • linie kolejową nr 214 na odcinku Somonino – Kartuzy, stację Sormonino,
       
  • Odcinek B+C1obejmuje:
    • linie kolejową nr 201 na odcinku Somonino – Glincz, szlaki: Glincz - Żukowo Wschodnie, Żukowo Wschodnie – Gdańsk Osowa, Gdańsk Osowa – Gdynia Wielki Kack, stacje: Żukowo Wschodnie, Gdańsk Osowa, post. odg. Glincz,
    • linie kolejową nr 214 na odcinku: tor stacyjny stacji Kartuzy od km 7,131 do km 11,407 – elektryfikacja,
    • linie kolejową nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy,
    • linie kolejową nr 794 na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia,
    • linie kolejową nr 795 i 796 – linie nowoprojektowane,
       
  • Odcinek C2 obejmuje:
    • linie kolejową nr 201 na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Wielki Kack, stacje: Gdynia Wielki Kack, Gdynia Główna, szlak: Gdynia Wielki Kack – Gdynia Główna2,
    • linie kolejową nr 794 (trzeci tor linii kolejowej nr 201) na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Wielki Kack od km 3,136 do km 6,272, szlak: Gdynia Wielki Kack – Gdynia Główna,
    • linie kolejową nr 202 na odcinku Gdynia Orłowo – Gdynia Główna, stacja Gdynia Główna.

CELE PROJEKTU

Celem realizacji projektu jest dostosowanie parametrów linii oraz infrastruktury towarzyszącej do zwiększonych przewozów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przepustowości, usprawnienie prowadzenia ruchu w ciągu linii 201 przez dostosowanie linii kolejowej wchodzącej w skład transeuropejskiej kompleksowej sieci transportowej (TEN-T) do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego.

Elektryfikacja linii, między innymi z uwagi na charakter górski części odcinków, umożliwi efektywne ich wykorzystanie poprzez pracę elektrycznego taboru kolejowego, który charakteryzuje się znacznie wyższymi parametrami eksploatacyjnymi względem taboru spalinowego, który jest obecnie wykorzystywany, zarówno dla ruchu towarowego do i z Portu Gdynia oraz pasażerskiego na obciążonych odcinkach Kościerzyna – Kartuzy – Gdynia. Realizacja projektu przyczyni się do stymulacji zrównoważonego rozwoju w transporcie, rozumianego jako poprawa stanu infrastruktury transportowej przy jednoczesnej minimalizacji obciążeń dla środowiska naturalnego oraz lokalnej społeczności.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • podniesienie prędkości pociągów pasażerskich,
  • skrócony czas przejazdu,
  • zwiększenie przepustowości poprzez budowę drugiego toru na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa,
  • dobudowa nowych linii kolejowych,
  • elektryfikacja linii kolejowych, 
  • poprawa dostępności poprzez budowę nowych peronów, 
  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, 
  • dostosowanie do wymogów TSI PRM, dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • zmniejszenie kosztów eksploatacji zmodernizowanej infrastruktury. 

DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE

Uzgodniony przez Ministra Infrastruktury program inwestycji budowlanej, finansowanej ze środków budżetu państwa pn. „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” (z dnia 25 października 2024 roku, znak pisma: DTK-5-1.4610.33.2024).

Program inwestycji budowlanej składany na podstawie § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. z 2010 r., nr 238, poz. 1579).

RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ

Projekt ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2032).

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

3 833 721 749,14 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2024 – 2030 

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do 2032) w zakresie projektów krajowych z dnia 18 grudnia 2024 roku, znak DTK-5-1.1.4614.13.2024.