Powrót

Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap IIA: linia E 30 stacja Gliwice Łabędy

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

ZAKRES PROJEKTU

W ramach projektu planowane jest wykonanie robót budowlanych oraz projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych wraz z ze świadczeniem usług pogwarancyjnych dla tych urządzeń na stacji Gliwice Łabędy. Zakres rzeczowy przewiduje działania w zakresie branż: torowej, drogowej, obiektów inżynieryjnych, srk i teletechniki, budowli kolejowych, elektroenergetyki trakcyjnej, energetyki nietrakcyjnej w tym robót towarzyszących oraz dokumentacji projektowej, certyfikacji i prace związane z ochroną środowiska.

  1. Przebudowa układu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz Gliwice Port, zabudowa nowych rozjazdów, budowa nowego toru szlakowego ze stacji Gliwice Port do stacji Gliwice Łabędy 
  2. Roboty branży odwodnieniowej 
  3. Roboty branży SRK w stacjach Gliwice (GLC, GLC23), Szobiszowice, Gliwice Łabędy - dostosowanie istniejących urządzeń SRK do prowadzenia ruchu pociągów na sygnały zezwalające podczas całodobowych zamknięć torowych 
  4. Roboty branży SRK w stacjach Szobiszowice, Gliwice Łabędy, Gliwice Port, Taciszów, Pyskowice, związane z budową nowych stacyjnych i liniowych urządzeń SRK oraz sieci kablowej 
  5. Roboty branży teletechnicznej związane z budową sieci kablowej oraz docelowych urządzeń teletechnicznych 
  6. Roboty branży sieciowo - energetycznej 
  7. Roboty branży mostowej 
  8. Roboty branży kubaturowej w tym budowa nowej nastawni „GŁ” 
  9. Roboty branży sanitarnej 
  10. Roboty branży wyburzeniowej 
  11. Montaż ekranów akustycznych 
  12. Dostawy materiałów do miejsca robót 
  13. Demontaż starej infrastruktury kolejowej 
  14. Demontaż sieci trakcyjnej 
  15. Wycinki drzew i krzewów 

CELE PROJEKTU

  • zwiększenie prędkości,
  • zmniejszenie kosztów obsługi i utrzymania linii,
  • zmniejszenie uciążliwości dla środowiska,
  • zwiększenie możliwości wywozu kruszyw z Dolnego Śląska,
  • uatrakcyjnienie oferty przejazdowej.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • umożliwienie obsługi kolejowej osiedla Kopernika w Gliwicach poprzez budowę nowego przystanku osobowego, 
  • poprawa przepustowości dla połączeń w ruchu pasażerskim ze stacji Gliwice Łabędy do stacji Gliwice, ze stacji Gliwice Łabędy do stacji Opole Główne, ze stacji Gliwice Łabędy do stacji Kędzierzyn Koźle oraz w ruchu towarowym, który jest ściśle dostosowany do potrzeb zamawiających, umożliwienie obsługi pociągów w stacji Gliwice Łabędy poprzez budowę torów głównych zasadniczych o długości 775 m i usprawnienie ruchu pociągów w obrębie stacji, 
  • zmniejszenie kolizyjności ruchu pasażerskiego (po linii 137) i towarowego (po linii 168) w rejonie stacji Gliwice Łabędy, 
  • zapewnienie nowego, bezpośredniego połączenia do stacji Gliwice Port i umożliwienie obsługi przewozów towarowych, 
  • powiązanie infrastruktury kolejowej z infrastrukturą drogową miasta Gliwice w dzielnicy Łabędy poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych, 
  • umożliwienie obsługi kolejowej osiedla Kopernika w Gliwicach poprzez budowę nowego przystanku osobowego. 

RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ

Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

616 154 814,63 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

12 830 911,36 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2023 – 2028

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.