Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap IIA: linia E 30 stacja Gliwice Łabędy
ZAKRES PROJEKTU
W ramach projektu planowane jest wykonanie robót budowlanych oraz projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych wraz z ze świadczeniem usług pogwarancyjnych dla tych urządzeń na stacji Gliwice Łabędy. Zakres rzeczowy przewiduje działania w zakresie branż: torowej, drogowej, obiektów inżynieryjnych, srk i teletechniki, budowli kolejowych, elektroenergetyki trakcyjnej, energetyki nietrakcyjnej w tym robót towarzyszących oraz dokumentacji projektowej, certyfikacji i prace związane z ochroną środowiska.
- Przebudowa układu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz Gliwice Port, zabudowa nowych rozjazdów, budowa nowego toru szlakowego ze stacji Gliwice Port do stacji Gliwice Łabędy
- Roboty branży odwodnieniowej
- Roboty branży SRK w stacjach Gliwice (GLC, GLC23), Szobiszowice, Gliwice Łabędy - dostosowanie istniejących urządzeń SRK do prowadzenia ruchu pociągów na sygnały zezwalające podczas całodobowych zamknięć torowych
- Roboty branży SRK w stacjach Szobiszowice, Gliwice Łabędy, Gliwice Port, Taciszów, Pyskowice, związane z budową nowych stacyjnych i liniowych urządzeń SRK oraz sieci kablowej
- Roboty branży teletechnicznej związane z budową sieci kablowej oraz docelowych urządzeń teletechnicznych
- Roboty branży sieciowo - energetycznej
- Roboty branży mostowej
- Roboty branży kubaturowej w tym budowa nowej nastawni „GŁ”
- Roboty branży sanitarnej
- Roboty branży wyburzeniowej
- Montaż ekranów akustycznych
- Dostawy materiałów do miejsca robót
- Demontaż starej infrastruktury kolejowej
- Demontaż sieci trakcyjnej
- Wycinki drzew i krzewów
CELE PROJEKTU
- zwiększenie prędkości,
- zmniejszenie kosztów obsługi i utrzymania linii,
- zmniejszenie uciążliwości dla środowiska,
- zwiększenie możliwości wywozu kruszyw z Dolnego Śląska,
- uatrakcyjnienie oferty przejazdowej.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- umożliwienie obsługi kolejowej osiedla Kopernika w Gliwicach poprzez budowę nowego przystanku osobowego,
- poprawa przepustowości dla połączeń w ruchu pasażerskim ze stacji Gliwice Łabędy do stacji Gliwice, ze stacji Gliwice Łabędy do stacji Opole Główne, ze stacji Gliwice Łabędy do stacji Kędzierzyn Koźle oraz w ruchu towarowym, który jest ściśle dostosowany do potrzeb zamawiających, umożliwienie obsługi pociągów w stacji Gliwice Łabędy poprzez budowę torów głównych zasadniczych o długości 775 m i usprawnienie ruchu pociągów w obrębie stacji,
- zmniejszenie kolizyjności ruchu pasażerskiego (po linii 137) i towarowego (po linii 168) w rejonie stacji Gliwice Łabędy,
- zapewnienie nowego, bezpośredniego połączenia do stacji Gliwice Port i umożliwienie obsługi przewozów towarowych,
- powiązanie infrastruktury kolejowej z infrastrukturą drogową miasta Gliwice w dzielnicy Łabędy poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych,
- umożliwienie obsługi kolejowej osiedla Kopernika w Gliwicach poprzez budowę nowego przystanku osobowego.
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
616 154 814,63 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
12 830 911,36 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2023 – 2028
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.