Powrót

Zwiększenie dostępności magistrali E 20 i C-E 20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE

Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).

RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ

Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

1 305 409 518,14 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2016 – 2024

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.

PRACE NA LINII KOLEJOWEJ C-E 20 NA ODCINKU ŁOWICZ GŁÓWNY – SKIERNIEWICE

ZAKRES PROJEKTU

  • pełnienie nadzorów inwestorskich,
  • opracowanie dokumentacji projektowej,
  • pozyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych,
  • wymiana nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi w torze nr 1 i 2 na linii kolejowej nr 11 Skierniewice – Łowicz Główny na odcinku Bełchów – Łowicz Główny
  • przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowej nr 11 Skierniewice – Łowicz Główny, na stacji Bełchów od km 10,332 – 12,132 w celu dostosowania do prędkości 160 km/h,
  • wykonanie robót budowlanych w branżach: tory, perony, przejazdy, sieć trakcyjna, elektroenergetyka, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikacja, obiekty budowlane, obiekty inżynieryjne.

CELE PROJEKTU

  • przywrócenie parametrów linii kolejowej nr 11 oraz poprawa jakości przewozów,
  • poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych urządzeń srk,
  • wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej,
  • wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
  • skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
  • wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • przywrócenie parametrów linii kolejowej nr 11 oraz poprawa jakości przewozów,
  • poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych urządzeń srk,
  • wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej,
  • wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
  • skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
  • wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.

WARTOŚĆ PROJEKTU

81 032 101,11 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

68 862 535,83 PLN

PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH NR 15, 16 NA ODCINKU ŁÓDŹ KALISKA – ZGIERZ – KUTNO

ZAKRES PROJEKTU

  • pełnienie nadzorów inwestorskich, 
  • opracowanie dokumentacji projektowej,
  • wykonanie raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
  • uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych,
  • przeprowadzenie przebudowy linii kolejowych nr 15, 16 w następujących branżach: tory, trakcja, srk, obiekty inżynieryjne, obiekty budowlane, perony, telekomunikacja, elektroenergetyka.

CELE PROJEKTU

  • przywrócenie parametrów linii kolejowych nr 15 i 16 oraz poprawa jakości przewozów,
  • wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowych poprzez przygotowanie oferty przewozowej umożliwiającej użycie nowoczesnych zespołów trakcji elektrycznej oraz wagonów,
  • wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
  • skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
  • poprawa ochrony środowiska,
  • wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • przywrócenie parametrów linii kolejowych nr 15, 16 oraz poprawa jakości przewozów,
  • wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowych poprzez przygotowanie oferty przewozowej umożliwiającej użycie nowoczesnych zespołów trakcji elektrycznej oraz wagonów,
  • wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
  • skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
  • poprawa ochrony środowiska,
  • wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.

WARTOŚĆ PROJEKTU

358 080 835,92 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

266 707 868,70 PLN

PRACE NA LINII KOLEJOWEJ NR 18 NA ODCINKU KUTNO – TORUŃ GŁÓWNY

ZAKRES PROJEKTU

Linia kolejowa nr 18 na przedmiotowym odcinku jest linią dwutorową zelektryfikowaną. Odcinek Kutno - Toruń jest użytkowany głównie w ruchu pasażerskim oraz jest planowany jako trasa objazdowa do inwestycji realizowanych w perspektywie budżetowej 2014 – 2020 (w tym modernizacja linii E20 finansowana z CEF na odcinku Sochaczew - Swarzędz).

Utrzymujący się na przedmiotowym odcinku ruch pasażerski ma charakter zarówno regionalny jak i międzyregionalny w tym łączący południową i centralną część kraju z Pomorzem (relacje Warszawa – Toruń – Bydgoszcz, Łódź – Bydgoszcz – Toruń - Gdynia). Niepodjęcie prac inwestycyjnych na tym odcinku będzie skutkowało trudnościami we właściwym wyznaczeniu tras objazdowych dla innych zadań inwestycyjnych, brak działań spowoduje również obniżanie parametrów eksploatacyjnych, a w konsekwencji wydłużenie czasu jazdy z Warszawy do Bydgoszczy i Torunia co oznacza spadek atrakcyjności linii kolejowej głównie dla przewoźników i pasażerów kosztem innych środków transportu np. transportu samochodowego korzystającego z autostrad A1 i A2. Ponadto wpłynie to niekorzystnie na efektywność dwóch projektów taborowych realizowanych przez PKP Intercity, gdyż nie zostaną dotrzymane założone w projektach czasy jazdy. W ramach projektu zastaną poddane rewitalizacji: nawierzchnia torowa, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjna oraz urządzenia energetyczne na odcinkach: Włocławek Brzezie - Aleksandrów Kujawski oraz Ostrowy - Otłoczyn.

CELE PROJEKTU

Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości rewitalizowanego odcinka linii kolejowej oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej, podniesienie prędkości rozkładowej do V=140 km/h na odcinku Włocławek Brzezie – Aleksandrów Kujawski i do 160 km/h na odcinku Kaliska Kujawskie – Czerniewice, utworzenie dogodnej trasy objazdowej dla inwestycji realizowanej na linii E20 – poprawa bezpieczeństwa na przejazdach.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

Zakończenie realizacji zadania wpłynie na:

  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach jednopoziomowych kolei z drogami poprzez podwyższenie kategorii oraz wyposażenie w nowoczesne urządzenia zabezpieczające,
  • zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury.

Wyznaczenie tras objazdowych dla zadań inwestycyjnych realizowanych w perspektywie budżetowej 2014 – 2020.

Podniesienie prędkości rozkładowej na odcinku Kutno – Toruń Główny do V = 140 km/h na odcinku Włocławek Brzezie – Aleksandrów Kujawski i do 160 km/h na odcinku Kaliska Kujawskie – Czerniewice.

WARTOŚĆ PROJEKTU

256 376 754,95 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

217 608 028,30 PLN

PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH NR 394, 395 NA ODCINKU POZNAŃ FRANOWO - ZIELINIEC – KIEKRZ

ZAKRES PROJEKTU

Wymiana nawierzchni torowej, rozjazdów, przejazdów, obiektów inżynieryjnych i roboty srk oraz elektroenergetyczne na północno-wschodniej części obwodnicy towarowej Poznania i Nastawni Poznań Piątkowo.

CELE PROJEKTU

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz prędkości rozkładowej, skrócenie czasu jazdy, poprawa przepustowości linii, poprawa wizerunku kolei, przywrócenie oferty dla ruchu pasażerskiego.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • poprawa przepustowości linii
  • skrócenie czasu jazdy
  • poprawa wizerunku kolei

WARTOŚĆ PROJEKTU

41 570 041,11 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

41 569 609,63 PLN

PRACE NA LINII KOLEJOWEJ NR 22 I 25 NA ODCINKU GAŁKÓWEK - TOMASZÓW MAZ. - RADOM ORAZ NA PRZYLEGŁYCH ŁĄCZNICACH

ZAKRES PROJEKTU

W ramach zadania Wykonawca zaprojektuje i wykona roboty budowlane m.in: modernizacja nawierzchni torowej na linii nr 22 na długości 62,659 km, kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej 56,533 km, przebuduje most w km 1,968 linii kolejowej nr 22, budowa nowego peronu nr 2 oraz modernizacja peronu nr 1 stacji Słotwiny. Podniesienie prędkości rozkładowej do 120 km/h. Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

CELE PROJEKTU

Uzyskanie poziomu jakości usług świadczonych przez PLK, w pełni dostosowanych do oczekiwań i potrzeb przewoźników oraz ich klientów.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

Etap I 

Radzice – Radom, zwiększenie prędkości pociągów z 100 km/h do 120 km/h. Główne roboty objęły: modernizację torów na dł. 19,91 km, wymianę 14 szt. rozjazdów, przebudowę 5 przejazdów kolejowo-drogowych.

Etap II 

Radzice I – Radom, zwiększenie prędkości pociągów z 100 km/h do 120 km/h. Główne roboty objęły: modernizację torów na dł. 37,31 km, wyminę 16 szt. rozjazdów, przebudowę 22 przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę i regulację sieci trakcyjnej na długości 36,06 km.

Etap III

cześć I - Radzice – Radom:

Linia nr 22, zwiększenie prędkości pociągów z 100 km/h do 120 km/h. Główne roboty objęły: modernizacja torów na dł. 13,59 km, przebudowa nawierzchni kolejowo-drogowej na przejazdach - 6 szt., zabudowa urządzeń SSP na przejazdach kat. C - 3 szt.

część II - Koluszki – Mikołajów:

Linia nr 534, zwiększenie prędkości pociągów z 60 km/h do 100 km/h. Główne roboty objęły: modernizacja torów na długości 2,63 km, zabudowa EOR 15 kpl. na stacji Słotwiny, zabudowa elektrycznych napędów zwrotnicowych 16 szt. na stacji Słotwiny, zabudowa systemów kontroli niezajętości torów i rozjazdów na stacji Słotwiny, zabudowa blokady liniowej z kontrolą niezajętości torów nr 1 i 2 szlaku Słotwiny - Mikołajów, przebudowa peronu nr 2 stacji Słotwiny, modernizacja obiektów inżynieryjnych - 2 szt.. Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej w torze szlakowym Koluszki - Słotwiny linii nr 534 na długości 1,36 km wraz z wymianą sieci trakcyjnej. W pierwszym półroczu 2019 (do 30 czerwca) zrealizowane zostały roboty związane z kompleksową wymianą sieci trakcyjnej w torze nr 1 szlaku Radzicie - Drzewica, linii nr 22. W drugim półroczu 2019 prowadzone były następujące roboty: modernizacja toru nr 1 stacji Słotwiny wraz z kompleksową wymianą sieci trakcyjnej, rozbiórka peronu nr 2 stacji Słotwiny. W listopadzie 2020 oddano do użytkowania peron nr 2 stacji Słotwiny.

WARTOŚĆ PROJEKTU

196 747 038,07 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

159 092 378,66 PLN

PRZEBUDOWA STACJI ŁÓDŹ KALISKA

ZAKRES PROJEKTU

W ramach projektu przewidziany jest następujący zakres robót:

  • przebudowa torów (wraz z rozjazdami) nr 1,1K, 2,2K, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 26, 27, 40a, 42, 43, 45, 47, 49, 72, 101, 102, 140 oraz innych niezbędnych do realizacji zadania,
  • przebudowa głowicy rozjazdowej obecnego rejonu ŁKO, dla umożliwienia jazd z prędkością do 80km/h na tory grupy zachodniej (obecnie wszystkie przebiegi odbywają się z prędkością do 40 km/h),
  • przebudowa peronów nr 1, 2 i 3 stacja Łódź Kaliska wraz z wiatami, oświetleniem, mała architekturą i dojściem,
  • przebudowa sieci trakcyjnej nad torami (wraz z rozjazdami) nr 1,1K, 2, 2K, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 26, 27, 40a, 42, 43, 45, 47, 49, 72, 101, 102, 140 oraz innymi niezbędnymi do realizacji zadania,
  • zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym podzielonych na dwa okręgi nastawcze – Łódź Kaliska Osobowa i Łódź Kaliska Towarowa.

CELE PROJEKTU

Zwiększenie przepustowości stacji Łódź Kaliska w aspekcie planowanej budowy linii kolejowej w tunelu łączącego stację Łódź Kaliska ze stacją Łódź Fabryczna. Poprzez przebudowę peronów na stacji Łódź Kaliska zwiększy się komfort podróży oraz dostępność infrastruktury dla osób niepełnosprawnych.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • przebudowa głowicy rozjazdowej obecnego rejonu ŁKO, dla umożliwienia jazd z prędkością do 80km/h na tory grupy zachodniej (obecnie wszystkie przebiegi odbywają się z prędkością do 40 km/h),
  • zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zabudowę urządzeń komputerowych srk na całej stacji Łódź Kaliska,
  • zwiększenie komfortu podróży poprzez odnowienie peronów nr 1, 2 i 3 dł. 400 m.

WARTOŚĆ PROJEKTU

338 957 497,47 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

321 894 011,69 PLN