Zwiększenie dostępności magistrali E 20 i C-E 20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych
DATA PODPISANIA UMOWY O DOFINANSOWANIE
Umowa z Ministerstwem Infrastruktury nr 3/DTK/2017 z dnia 17 kwietnia 2017 roku (wraz z późniejszymi aneksami).
RODZAJ DOTACJI BUDŻETOWEJ
Krajowy Program Kolejowy (KPK) do 2030 roku.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU/WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
1 305 409 518,14 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2016 – 2024
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.
PRACE NA LINII KOLEJOWEJ C-E 20 NA ODCINKU ŁOWICZ GŁÓWNY – SKIERNIEWICE
ZAKRES PROJEKTU
- pełnienie nadzorów inwestorskich,
- opracowanie dokumentacji projektowej,
- pozyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych,
- wymiana nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi w torze nr 1 i 2 na linii kolejowej nr 11 Skierniewice – Łowicz Główny na odcinku Bełchów – Łowicz Główny
- przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowej nr 11 Skierniewice – Łowicz Główny, na stacji Bełchów od km 10,332 – 12,132 w celu dostosowania do prędkości 160 km/h,
- wykonanie robót budowlanych w branżach: tory, perony, przejazdy, sieć trakcyjna, elektroenergetyka, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikacja, obiekty budowlane, obiekty inżynieryjne.
CELE PROJEKTU
- przywrócenie parametrów linii kolejowej nr 11 oraz poprawa jakości przewozów,
- poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych urządzeń srk,
- wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej,
- wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
- skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
- wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- przywrócenie parametrów linii kolejowej nr 11 oraz poprawa jakości przewozów,
- poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych urządzeń srk,
- wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej,
- wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
- skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
- wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.
WARTOŚĆ PROJEKTU
81 032 101,11 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
68 862 535,83 PLN
PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH NR 15, 16 NA ODCINKU ŁÓDŹ KALISKA – ZGIERZ – KUTNO
ZAKRES PROJEKTU
- pełnienie nadzorów inwestorskich,
- opracowanie dokumentacji projektowej,
- wykonanie raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
- uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych,
- przeprowadzenie przebudowy linii kolejowych nr 15, 16 w następujących branżach: tory, trakcja, srk, obiekty inżynieryjne, obiekty budowlane, perony, telekomunikacja, elektroenergetyka.
CELE PROJEKTU
- przywrócenie parametrów linii kolejowych nr 15 i 16 oraz poprawa jakości przewozów,
- wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowych poprzez przygotowanie oferty przewozowej umożliwiającej użycie nowoczesnych zespołów trakcji elektrycznej oraz wagonów,
- wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
- skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
- poprawa ochrony środowiska,
- wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- przywrócenie parametrów linii kolejowych nr 15, 16 oraz poprawa jakości przewozów,
- wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowych poprzez przygotowanie oferty przewozowej umożliwiającej użycie nowoczesnych zespołów trakcji elektrycznej oraz wagonów,
- wprowadzenie wyższej prędkości handlowej,
- skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
- poprawa ochrony środowiska,
- wzmocnienie roli transportu kolejowego względem indywidualnego transportu kołowego.
WARTOŚĆ PROJEKTU
358 080 835,92 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
266 707 868,70 PLN
PRACE NA LINII KOLEJOWEJ NR 18 NA ODCINKU KUTNO – TORUŃ GŁÓWNY
ZAKRES PROJEKTU
Linia kolejowa nr 18 na przedmiotowym odcinku jest linią dwutorową zelektryfikowaną. Odcinek Kutno - Toruń jest użytkowany głównie w ruchu pasażerskim oraz jest planowany jako trasa objazdowa do inwestycji realizowanych w perspektywie budżetowej 2014 – 2020 (w tym modernizacja linii E20 finansowana z CEF na odcinku Sochaczew - Swarzędz).
Utrzymujący się na przedmiotowym odcinku ruch pasażerski ma charakter zarówno regionalny jak i międzyregionalny w tym łączący południową i centralną część kraju z Pomorzem (relacje Warszawa – Toruń – Bydgoszcz, Łódź – Bydgoszcz – Toruń - Gdynia). Niepodjęcie prac inwestycyjnych na tym odcinku będzie skutkowało trudnościami we właściwym wyznaczeniu tras objazdowych dla innych zadań inwestycyjnych, brak działań spowoduje również obniżanie parametrów eksploatacyjnych, a w konsekwencji wydłużenie czasu jazdy z Warszawy do Bydgoszczy i Torunia co oznacza spadek atrakcyjności linii kolejowej głównie dla przewoźników i pasażerów kosztem innych środków transportu np. transportu samochodowego korzystającego z autostrad A1 i A2. Ponadto wpłynie to niekorzystnie na efektywność dwóch projektów taborowych realizowanych przez PKP Intercity, gdyż nie zostaną dotrzymane założone w projektach czasy jazdy. W ramach projektu zastaną poddane rewitalizacji: nawierzchnia torowa, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjna oraz urządzenia energetyczne na odcinkach: Włocławek Brzezie - Aleksandrów Kujawski oraz Ostrowy - Otłoczyn.
CELE PROJEKTU
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości rewitalizowanego odcinka linii kolejowej oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej, podniesienie prędkości rozkładowej do V=140 km/h na odcinku Włocławek Brzezie – Aleksandrów Kujawski i do 160 km/h na odcinku Kaliska Kujawskie – Czerniewice, utworzenie dogodnej trasy objazdowej dla inwestycji realizowanej na linii E20 – poprawa bezpieczeństwa na przejazdach.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Zakończenie realizacji zadania wpłynie na:
- zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach jednopoziomowych kolei z drogami poprzez podwyższenie kategorii oraz wyposażenie w nowoczesne urządzenia zabezpieczające,
- zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury.
Wyznaczenie tras objazdowych dla zadań inwestycyjnych realizowanych w perspektywie budżetowej 2014 – 2020.
Podniesienie prędkości rozkładowej na odcinku Kutno – Toruń Główny do V = 140 km/h na odcinku Włocławek Brzezie – Aleksandrów Kujawski i do 160 km/h na odcinku Kaliska Kujawskie – Czerniewice.
WARTOŚĆ PROJEKTU
256 376 754,95 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
217 608 028,30 PLN
PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH NR 394, 395 NA ODCINKU POZNAŃ FRANOWO - ZIELINIEC – KIEKRZ
ZAKRES PROJEKTU
Wymiana nawierzchni torowej, rozjazdów, przejazdów, obiektów inżynieryjnych i roboty srk oraz elektroenergetyczne na północno-wschodniej części obwodnicy towarowej Poznania i Nastawni Poznań Piątkowo.
CELE PROJEKTU
Podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz prędkości rozkładowej, skrócenie czasu jazdy, poprawa przepustowości linii, poprawa wizerunku kolei, przywrócenie oferty dla ruchu pasażerskiego.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- poprawa przepustowości linii
- skrócenie czasu jazdy
- poprawa wizerunku kolei
WARTOŚĆ PROJEKTU
41 570 041,11 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
41 569 609,63 PLN
PRACE NA LINII KOLEJOWEJ NR 22 I 25 NA ODCINKU GAŁKÓWEK - TOMASZÓW MAZ. - RADOM ORAZ NA PRZYLEGŁYCH ŁĄCZNICACH
ZAKRES PROJEKTU
W ramach zadania Wykonawca zaprojektuje i wykona roboty budowlane m.in: modernizacja nawierzchni torowej na linii nr 22 na długości 62,659 km, kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej 56,533 km, przebuduje most w km 1,968 linii kolejowej nr 22, budowa nowego peronu nr 2 oraz modernizacja peronu nr 1 stacji Słotwiny. Podniesienie prędkości rozkładowej do 120 km/h. Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
CELE PROJEKTU
Uzyskanie poziomu jakości usług świadczonych przez PLK, w pełni dostosowanych do oczekiwań i potrzeb przewoźników oraz ich klientów.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Etap I
Radzice – Radom, zwiększenie prędkości pociągów z 100 km/h do 120 km/h. Główne roboty objęły: modernizację torów na dł. 19,91 km, wymianę 14 szt. rozjazdów, przebudowę 5 przejazdów kolejowo-drogowych.
Etap II
Radzice I – Radom, zwiększenie prędkości pociągów z 100 km/h do 120 km/h. Główne roboty objęły: modernizację torów na dł. 37,31 km, wyminę 16 szt. rozjazdów, przebudowę 22 przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę i regulację sieci trakcyjnej na długości 36,06 km.
Etap III
cześć I - Radzice – Radom:
Linia nr 22, zwiększenie prędkości pociągów z 100 km/h do 120 km/h. Główne roboty objęły: modernizacja torów na dł. 13,59 km, przebudowa nawierzchni kolejowo-drogowej na przejazdach - 6 szt., zabudowa urządzeń SSP na przejazdach kat. C - 3 szt.
część II - Koluszki – Mikołajów:
Linia nr 534, zwiększenie prędkości pociągów z 60 km/h do 100 km/h. Główne roboty objęły: modernizacja torów na długości 2,63 km, zabudowa EOR 15 kpl. na stacji Słotwiny, zabudowa elektrycznych napędów zwrotnicowych 16 szt. na stacji Słotwiny, zabudowa systemów kontroli niezajętości torów i rozjazdów na stacji Słotwiny, zabudowa blokady liniowej z kontrolą niezajętości torów nr 1 i 2 szlaku Słotwiny - Mikołajów, przebudowa peronu nr 2 stacji Słotwiny, modernizacja obiektów inżynieryjnych - 2 szt.. Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej w torze szlakowym Koluszki - Słotwiny linii nr 534 na długości 1,36 km wraz z wymianą sieci trakcyjnej. W pierwszym półroczu 2019 (do 30 czerwca) zrealizowane zostały roboty związane z kompleksową wymianą sieci trakcyjnej w torze nr 1 szlaku Radzicie - Drzewica, linii nr 22. W drugim półroczu 2019 prowadzone były następujące roboty: modernizacja toru nr 1 stacji Słotwiny wraz z kompleksową wymianą sieci trakcyjnej, rozbiórka peronu nr 2 stacji Słotwiny. W listopadzie 2020 oddano do użytkowania peron nr 2 stacji Słotwiny.
WARTOŚĆ PROJEKTU
196 747 038,07 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
159 092 378,66 PLN
PRZEBUDOWA STACJI ŁÓDŹ KALISKA
ZAKRES PROJEKTU
W ramach projektu przewidziany jest następujący zakres robót:
- przebudowa torów (wraz z rozjazdami) nr 1,1K, 2,2K, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 26, 27, 40a, 42, 43, 45, 47, 49, 72, 101, 102, 140 oraz innych niezbędnych do realizacji zadania,
- przebudowa głowicy rozjazdowej obecnego rejonu ŁKO, dla umożliwienia jazd z prędkością do 80km/h na tory grupy zachodniej (obecnie wszystkie przebiegi odbywają się z prędkością do 40 km/h),
- przebudowa peronów nr 1, 2 i 3 stacja Łódź Kaliska wraz z wiatami, oświetleniem, mała architekturą i dojściem,
- przebudowa sieci trakcyjnej nad torami (wraz z rozjazdami) nr 1,1K, 2, 2K, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 26, 27, 40a, 42, 43, 45, 47, 49, 72, 101, 102, 140 oraz innymi niezbędnymi do realizacji zadania,
- zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym podzielonych na dwa okręgi nastawcze – Łódź Kaliska Osobowa i Łódź Kaliska Towarowa.
CELE PROJEKTU
Zwiększenie przepustowości stacji Łódź Kaliska w aspekcie planowanej budowy linii kolejowej w tunelu łączącego stację Łódź Kaliska ze stacją Łódź Fabryczna. Poprzez przebudowę peronów na stacji Łódź Kaliska zwiększy się komfort podróży oraz dostępność infrastruktury dla osób niepełnosprawnych.
GRUPY DOCELOWE
- ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
- przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
- media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
- administracja rządowa i samorządowa,
- organizacje pozarządowe.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- przebudowa głowicy rozjazdowej obecnego rejonu ŁKO, dla umożliwienia jazd z prędkością do 80km/h na tory grupy zachodniej (obecnie wszystkie przebiegi odbywają się z prędkością do 40 km/h),
- zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zabudowę urządzeń komputerowych srk na całej stacji Łódź Kaliska,
- zwiększenie komfortu podróży poprzez odnowienie peronów nr 1, 2 i 3 dł. 400 m.
WARTOŚĆ PROJEKTU
338 957 497,47 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA
321 894 011,69 PLN