Powrót

Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice - Jedlina Zdrój

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Polska Wschodnia, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice - Jedlina Zdrój Projekt pn. “Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice-Jedlina Zdrój” (dalej: „Projekt” lub „Inwestycja”), obejmuje swoim zakresem linię kolejową nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój od km 60,720 do km 82,411. Linia usytuowana jest w południowozachodniej części Polski, której trasa w całości przebiega wyłącznie przez obszar województwa dolnośląskiego. Poniższy rysunek przedstawia lokalizację przedmiotowego odcinka linii 285 (oznaczonej kolorem czerwonym) wraz z zaznaczonymi granicami województwa, w odniesieniu do skali całego kraju. 

Analizowany odcinek przebiega przez następujące jednostki administracyjne:

  • powiat świdnicki
  • gmina Świdnica
  • miasto Świdnica
  • powiat wałbrzyski:
    • gmina Jedlina-Zdrój (gmina miejska)
    • gmina Walim

Zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury z 2004 r. linia kolejowa nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój (tj. od km 60+800 do km 81+500) została zlikwidowana. 

Na rozpatrywanym odcinku linia kolejowa nr 285 była jednotorowa, niezelektryfikowana o znaczeniu drugorzędnym, pasażersko-towarowa. Prędkość pociągów na odcinku Świdnica Kraszowice – Bystrzyca Górna wynosiła 50 km/h, natomiast na dalszym odcinku do Jedliny Zdrój, z uwagi na strome nachylenie szlaku, ostre łuki ograniczające widoczność oraz zły stan nawierzchni – 40 km/h. 

Na przedmiotowym odcinku nie odbywa się obecnie ani ruch pasażerski, ani ruch towarowy. 

W ramach usług wykonane zostaną prace budowlano montażowe o charakterze odtworzeniowym z optymalizacją geometrii linii kolejowej w granicach istniejących konstrukcji ziemnych na szlakach i w granicach torowiska na stacjach, z pozostawieniem szerokości korony istniejącego torowiska wraz z kompleksową wymianą nawierzchni torowej – tor bezstykowy. W ramach prac budowlanych zostanie wykonana:

  • budowa nowych przystanków osobowych (Burkatów oraz Jedlina Zdrój Centrum);
  • rewitalizacja 110 istniejących obiektów inż. (wiadukty, mosty, przepusty, ściany oporowe), budowa 2 nowych obiektów inż. (schody i pochylnia); 
  • dostosowanie przejazdów do przyjętej kategorii, nowego przebiegu toru oraz obowiązujących przepisów - przebudowa 21 przejazdów, likwidacja 6 przejazdów, przebudowa 1 przejścia w poziomie szyn oraz budowa 2 nowych przejść w poziomie szyn;
  • budowa nastawni kontenerowej LCS na p.odg. Świdnica Kraszowice w około km 60+689, z pomieszczeniem CUiD, pomieszczeniami technicznymi oraz zapleczem technicznym;
  • zabudowa nowych komputerowych urządzeń SRK, zdalnie sterowanych z LCS oraz nowych półsamoczynnych komputerowych blokad liniowych; 
  • budowa sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznej.

Przedmiotowy projekt dotyczy budowy nowej oraz przebudowy dotychczasowej infrastruktury wraz z całkowitą wymianą nawierzchni torowej oraz podtorza na całym omawianym odcinku linii oraz:

  • budowę nowego posterunku odgałęźnego Świdnica Kraszowice wraz z kompleksową wymianą nawierzchni torowej; 
  • budowę nowoprojektowanego przystanku osobowego Burkatów w km 63+563.00 LK nr 285 (oś przystanku) wraz z jednoczesną likwidacją przystanku osobowego Bystrzyca Dolna (rozbiórka peronu); 
  • budowę przystanku osobowego Bystrzyca Górna w km 65+585.00 LK nr 285; 
  • przebudowę przystanku osobowego Lubachów w km 67+386.00 LK nr 285 (oś przystanku); 
  • budowę przystanku osobowego Zagórze Śląskie w km 71+327.00 LK nr 285 (oś przystanku); 
  • budowę przystanku Jugowice zlokalizowanego w km 73+848.00 LK nr 285 (oś przystanku); 
  • budowę nowoprojektowanego przystanku Jedlina Zdrój Centrum usytuowanego w km 79+200.00 LK nr 285 (oś przystanku); 
  • odtworzenie istniejącego układu torowego stacji Jedlina-Zdrój poprzez odbudowę dwóch torów głównych nr 3 i nr 5. 

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia na obszarze Aglomeracji Wałbrzyskiej, przyczyni się nie tylko do poprawy relacji transportowych w obrębie samej aglomeracji i wzroście roli transportu kolejowego w podróżach wewnątrz aglomeracji (obecnie kolej w obsłudze aglomeracji wykorzystywana jest marginalnie), ale również pośrednio do zwiększenia dostępności obszarów sąsiednich. 

Na podstawie przeprowadzonych analiz społeczno-gospodarczych, wyznaczony został cel ogólny dla przedsięwzięcia, jakim jest rewitalizacja i reaktywacja połączeń na linii kolejowej 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Celami szczegółowymi przedsięwzięcia są natomiast: 

  • umocnienie spójności społeczno-gospodarczej aglomeracji, 
  • zwiększenie dostępności do transportu publicznego, 
  • aktywizacja gospodarcza obszaru, 
  • zapewnienie krótkiego czasu dojazdu z peryferyjnych obszarów aglomeracji do głównych miast aglomeracji (Wałbrzych, Świdnica), 
  • rozwój siatki kolejowych połączeń aglomeracyjno-regionalnych z sąsiednimi obszarami; docelowo również wspólne rozwiązania biletowo-taryfowe pomiędzy koleją i komunikacją miejską, 
  • stworzenie atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego w codziennych dojazdach do pracy i szkoły, 
  • wykorzystanie potencjału linii kolejowych w ułatwieniu dojazdu do ośrodków o dużym potencjale turystycznym, 
  • zwiększenie zasięgu oddziaływania linii – budowa nowych przystanków kolejowych. 

Głównym, strategicznym celem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest zdecydowana poprawa jakości połączeń między ważnymi krajowymi ośrodkami gospodarczymi i największymi aglomeracjami oraz poprawa połączeń regionalnych i lokalnych, służących kolejowym przewozom osób i towarów. 

Spodziewanym efektem jest podniesienie konkurencyjności kolei w stosunku do innych gałęzi transportu i wzrost udziału transportu kolejowego w przewozach ogółem. Z tak sformułowanym celem strategicznym Spółka podejmuje następujące działania priorytetowe: 

  • modernizacja infrastruktury kolejowej tworzącej główną sieć krajową stanowiącą element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), 
  • poprawa stanu infrastruktury kolejowej leżącej poza głównymi ciągami transportowymi i zwiększenie spójności regionów, 
  • umożliwienie jak najszerszego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej, poprawa bezpieczeństwa, 
  • ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko, 
  • wzrost atrakcyjności oferty dla przewoźników i stworzenie warunków do efektywnego prowadzenia ruchu pasażerskiego i towarowego, 
  • zapewnienie równego i niedyskryminującego dostępu przewoźników do infrastruktury kolejowej.

Zwiększenie roli transportu kolejowego jest działaniem zmierzającym do zahamowania niekontrolowanego wzrostu znaczenia transportu drogowego, co z kolei jest spełnieniem jednego z głównych założeń polityki transportowej UE, tj. dążenia do zrównoważonego transportu i zrównoważonej mobilności. 

Na przedmiotowym obszarze, cechującym się również obecnie niską dostępnością (i jakością) transportu publicznego (samochodowego) realizacja tej inwestycji będzie również instrumentem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, a przez to, również z wykluczeniem społecznym. Realizacja inwestycji pozwoli na uruchomienie pociągów m.in. w relacji Wałbrzych – Jedlina-Zdrój – Świdnica – Jaworzyna Śląska (w Wałbrzychu i Jaworzynie możliwość zorganizowania sprawnego systemu przesiadek do/z Wrocławia), ew. również na uruchomienie pociągów kursujących po tzw. "ringu" (Wałbrzych – Jedlina-Zdrój – Świdnica – Wałbrzych). 

W ramach projektu przewiduje się przystosowanie peronów do obsługi i potrzeb osób o ograniczonej zdolności poruszania się. Pozwoli to na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego oraz zapewni łatwiejsze funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym. 

Projekt pozytywnie wpłynie na migrację na rynku pracy oraz zwiększenie dostępu do rynku edukacji i usług wyższego rzędu w obrębie Aglomeracji Wałbrzyskiej. Efektem będzie bardziej zrównoważony model transportu i promowanie jego proekologicznych form. 

Linia kolejowa 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój posiada potencjał w zakresie przewozów o charakterze aglomeracyjnym (poprawa dostępności do rynku pracy, edukacji i usług wyższego rzędu w Wałbrzychu i Świdnicy - liczących się lokalnych ośrodkach wzrostu; pośrednio: również usprawnienie dojazdów do Wrocławia). Jest to również linia kolejowa mogąca mieć duże znaczenie w obsłudze ruchu turystycznego (Równina Świdnicka, Obniżenie Podsudeckie i Góry Sowie). Realizacja tego przedsięwzięcia znacząco zwiększy dostęp do kolei zarówno z punktu widzenia codziennych dojazdów do pracy i szkoły, jaki z punktu widzenia obsługi ruchu poza aglomeracyjnego, w tym ruchu turystycznego. 

  • Reaktywacja przewozów kolejowych na linii 285 zwiększy dostępność poszczególnych głównych ośrodków aglomeracji (przede wszystkim Wałbrzycha, ale też Świdnicy i Jedliny) nie tylko transportem kolejowym, ale transportem publicznym w ogóle, co spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego względem transportu drogowego. Realizacja przedmiotowej inwestycji zwiększy atrakcyjność transportu kolejowego jako codziennego środka dojazdów do pracy i szkoły, ale też dzięki kolei poprawi się np. dostęp do rynku usług wyższego rzędu (m.in. dzięki budowie - w ramach innego projektu – nowych przystanków kolejowych w Wałbrzychu). 
  • Realizacja inwestycji przyczyni się m.in. do poprawy dostępności obszaru Gór Sowich. Dodać również należy, że sama LK285 stanowi atrakcję turystyczną jako zabytek techniki, ze względu atrakcyjne położenie (niepowtarzalne walory krajobrazowe oraz lokalizacja w ciągu LK285 szeregu efektownych obiektów inżynieryjnych). W związku z tym, istnieje realne prawdopodobieństwo uruchamiania na przedmiotowym odcinku nie tylko ruchu regularnego, ale również przewozów o charakterze turystycznym ("retro"). Dzięki realizacji inwestycji, poprawi się również dostępność rozwijającej się w tym rejonie bazy narciarskiej. 
  • Inwestycja poprawi dostępność analizowanego obszaru z punktu widzenia przewozów również poza aglomerację m.in. do Wrocławia, Jeleniej Góry, Legnicy czy Kłodzka. Służyć temu będą m.in. stacje węzłowe w Wałbrzychu i Jaworzynie Śląskiej, a po zrealizowaniu (w ramach innego projektu) rewitalizacji LK285 na odcinku Wrocław – Świdnica, również stacja Świdnica Miasto. W Wałbrzychu oraz Jaworzynie Śl. zatrzymują się również pociągi dalekobieżne, w związku z czym realizacja przedmiotowej inwestycji poprawi również dostępność analizowanego terenu z punktu widzenia podróży z głębi Polski.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

132 938 314,32 PLN

ŚRODKI KRAJOWE *

16 460 663,12 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2016 – 2023

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.

WARTOŚĆ PROJEKTU OBJĘTA UMOWĄ O DOFINANSOWANIE **

119 878 468,89 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **

94 295 132,33 PLN

** Źródło: ANEKS nr RPDS.05.02.04.02-0001/18-04 do Umowy o dofinansowanie nr RPDS.05.02.04.02-0001/18.


ZDJĘCIA