Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin
Realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020
Projekt „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin”, stanowi I fazę prac inwestycyjnych zaplanowanych na linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno na odcinku Łódź Widzew – Zgierz oraz na linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice. Obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót w branży torowej, inżynieryjnej, drogowej, sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej oraz w zakresie obiektów inżynieryjnych i obiektów obsługi podróżnych.
a) Lokalizacja
Projekt jest zlokalizowany w Polsce, w województwie łódzkim, na terenie miasta Łodzi. Obejmie rozbudowę lub budowę 6 węzłów multimodalnych:
- Rozbudowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łódź Stoki na linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno;
- Rozbudowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łódź Arturówek na linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno;
- Rozbudowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łódź Marysin na linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno wraz z budową posterunku ruchu, tzw. „mijanki”;
- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łódź Radogoszcz Wschód na linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno;
- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łódź Warszawska na linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno;
- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łódź Retkinia na linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice/Zasieki.
W tym również położony zostanie kabel światłowodowy między posterunkami Łódź Widzew i Zgierz.
b) Cel
Celem projektu jest zwiększenie dostępności komunikacji kolejowej na terenie miasta Łodzi, dopasowanie rozmieszczenia obiektów obsługi pasażerów do potrzeb mieszkańców oraz wzrost konkurencyjności i wykorzystania transportu kolejowego względem drogowego poprzez rozbudowę / budowę 6 węzłów multimodalnych.
c) Korzyści z realizacji Projektu:
- ułatwienie dokonywania przesiadek,
- skrócenie czasu przesiadania się pasażerów,
- zminimalizowanie drogi dojścia pomiędzy punktami odprawy środków i systemów transportu,
- zwiększenie wygody podróżnych,
- uzyskanie poprawy oferty przewozowej, a w konsekwencji zwiększenie ilości klientów przez: zwiększenie komfortu podróży, zwiększenie konkurencyjności kolei (prędkość i punktualność), zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków, eliminację barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- wspieranie rozwoju terenów inwestycyjnych związanych z multimodalnym węzłem transportowym.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
61 329 301,53 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
41 342 785,12 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
12.2018 - 08.2020