Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew
Celem realizacji Projektu jest wzmocnienie spójności wewnętrznej oraz dalsza poprawa dostępności zewnętrznej regionu oraz poprawa dostępności pasażerskiego i towarowego transportu kolejowego.
Rewitalizacji zostanie poddany odcinek linii kolejowej nr 30 długości około 26,5 km, na którym jest obecnie jedna stacja (Parczew), jedna mijanka (Brzeźnica Bychawska) oraz 7 przystanków osobowych.
W ramach Projektu planowana jest:
- wymiana nawierzchni kolejowej z oczyszczaniem podsypki na szlakach oraz stacji Parczew (26,5 km toru, 14 rozjazdów na st. Parczew),
- naprawa podtorza na całej długości odcinka linii (26,5 km),
- odtworzenie odwodnienia na całej długości odcinka linii (26,5 km),
- rewitalizacja /budowa/rozbudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń i sieci telekomunikacyjnych oraz urządzeń energetycznych (w tym na stacji Brzeźnica Bychawska, Parczew i Lubartów),
- rewitalizacja obiektów inżynieryjnych - 14 obiektów (remont średni - 3 obiekty, remont duży - 1 obiekt, wymiana przęsła – 2 obiekt, przebudowa - 5 obiektów, bieżące utrzymanie - 3 obiekty),
- rewitalizacja 8 istniejących przystanków osobowych w tym p.o. Ciecierzyn (korekta rozmieszczenia peronów, rewitalizacja istniejących peronów wraz z dojściami oraz przystosowanie peronów dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się),
- budowa dwóch nowych przystanków osobowych: Laski, Berejów,
- dostosowanie istniejących przejazdów kolejowo-drogowych do przyjętej kategorii oraz obowiązujących przepisów w tym urządzeń srk.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- skrócenie czasu jazdy;
- osiągniecie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich – V=120 km/h;
- osiągniecie prędkości maksymalnej pociągów towarowych – V=80 km/h;
- poprawa przepustowości linii;
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i podróżnych;
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie degradacji infrastruktury kolejowej;
- poprawa dostępności dla osób niepełnosprawnych;
- wzrost liczby osób korzystających z transportu kolejowego (pasażerskiego i towarowego).
WARTOŚĆ PROJEKTU *
99 367 798,40 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
15 657 924,93 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2016 – 2023
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.
WARTOŚĆ PROJEKTU OBJĘTA UMOWĄ O DOFINANSOWANIE **
96 837 659,82 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **
80 962 093,87 PLN
** Źródło: ANEKS nr 5 - do weryfikacji, Aneks nr 5 do RPLU.08.03.00-06-0001/20-00