Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek - Gubin na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk - II etap
W RAMACH PROJEKTU PLANOWANA JEST:
- rozbiórka likwidowanych torów, rozjazdów oraz kozłów oporowych wraz z uporządkowaniem terenu na ST Babimost i ST Sulechów;
- przebudowa układu torowego stacji Babimost i ST Sulechów, zapewniająca możliwość budowy peronu dostosowanego do wymogów Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. 1998 nr 151 poz. 987 z późniejszymi zmianami);
- wymiana nawierzchni w torze głównym zasadniczym na nową oraz wymianę podkładów w torze 2 wraz z uzupełnieniem podsypki i regulacja toru w planie i profilu na stacji Babimost;
- wymiana nawierzchni w torze głównym zasadniczym na nową oraz wymianę podkładów w torze 4 wraz z uzupełnieniem podsypki i regulacja toru w planie i profilu na stacji Sulechów;
- wyspawanie złączy klasycznych;
- poprawa układu geometrycznego toru w km 28,500 – 28,900, 34,800 – 35,500 oraz przed wjazdem na stację Czerwieńsk;
- wymiana podkładów w torze szlakowym na nowe strunobetonowe typu PS83;
- regulacja rozjazdów w torze głównym zasadniczym na wszystkich posterunkach objętych zakresem opracowania;
- miejscowa wymiana szyn i oczyszczenie podsypki;
- oczyszczenie istniejących rowów odwadniających;
- dostosowanie peronów na stacjach i przystankach osobowych do aktualnie obowiązujących przepisów;
- budowa przy docelowych przystankach kolejowych ciągów pieszych, wiat zadaszonych, oświetlenia;
- montaż centralek DGT w ND Babimost i PODG Kosieczyn;
- budowa kanalizacji teletechnicznej w ramach remontu peronów (prace przygotowawcze pod budowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, sieci czasu oraz SMW);
- budowa urządzeń TVU dla przejazdów kat. A i B;
- usunięcie kolizji urządzeń srk z przebudowywanym układem torowym;
- wymiana sygnalizatorów kształtowych na świetlne;
- dostosowanie urządzeń przejazdowych do prędkości V=120 km/h;
- modernizacja oświetlenia peronów i rozjazdów na stacjach i przystankach osobowych;
- modernizacja elektrycznego ogrzewania rozjazdów;
- budowa nowych przyłączy na przejazdach w których uległa zmianie kategoria oraz w miejscach gdzie znacznie wzrasta zapotrzebowanie na moc;
- demontaż i zabudowa wybranych konstrukcji wsporczych wraz z uczynieniem indywidualnym;
- przebudowa konstrukcji wsporczych z przewieszeniem sieci trakcyjnej na stacji Babimost w związku ze zmianami układu torowego;
- zabudowa odłącznika w torze 5 na stacji Babimost;
- wymiana kotwień środkowych oraz głowic odciągów w wybranych lokatach;
- montaż uszynienia indywidulanego na nowobudowanych konstrukcjach;
- wymiana wieszaków przelotowych oraz zwykłych;
- ogólna estetyzacja linii kolejowej oraz rozbiórkę elementów infrastruktury, zagrażających bezpieczeństwu ruchu kolejowego i pasażerów.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- uzyskanie prędkości wynikającej z istniejącej geometrii (V=120 km/h), bez wykraczania poza tereny kolejowe z lokalnymi ograniczeniami;
- zapewnienie dopuszczalnych nacisków (w tym poprzez zapewnienie nośności obiektów inżynieryjnych i podtorza) – 196 kN dla pociągów pasażerskich na wszystkich odcinkach objętych inwestycją.
Realizacja projektu wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie nakładów na bieżące utrzymanie linii kolejowej.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
163 958 617,60 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
22 075 716,33 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2017 – 2024
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.