Modernizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele - Etap I
Celem głównym projektu jest zwiększenie konkurencyjności oraz poprawa jakości i dostępności usług w regionalnym transporcie kolejowym. Inwestycja ma strategiczne znaczenie zwłaszcza dla północno-wschodniej części Mazowsza. W Chorzelach powstała strefa przemysłowa, w ramach której na powierzchni 90 ha potencjalny partner biznesowy zamierza zbudować fabrykę. Dla mieszkańców jest to równoznaczne z utworzeniem około 1000 miejsc pracy. Warunkiem koniecznym pomyślności inwestycji jest jednak reaktywacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka-Chorzele-Szczytno wraz z ewentualną późniejszą jej elektryfikacją.
W ramach Projektu zmodernizowany zostanie odcinek linii kolejowej nr 35 długości około 57 km.
Zakres prac:
- wymiana nawierzchni torowej na odcinku od stacji Ostrołęka do stacji Chorzele,
- modernizacja stacji: Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele,
- modernizacja przystanków osobowych: Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka,
- likwidacja 13 i przebudowa 44 przejazdów kolejowo-drogowych,
- przebudowa 6 mostów (w tym 1 przez rzekę Narew) oraz 14 przepustów,
- remont 1 kładki dla pieszych na stacji Ostrołęka,
- zabudowa nowego LCS w Ostrołęce, budowa komputerowych urządzeń na stacjach, budowa jednoodstępowych blokad liniowych na szlakach, budowa urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych,
- budowa urządzeń TVU na przejazdach kolejowo-drogowych, budowa urządzeń łączności technologicznej, radiołączności oraz transmisji danych, przystosowanie stacji do zabudowy SDIP.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- zwiększenie dostępności komunikacyjnej wewnątrz regionu poprzez przywrócenie połączenia kolejowego na trasie Ostrołęka - Chorzele,
- rozwój transportu przyjaznego dla środowiska i mieszkańców poprzez uruchomienie środka transportu zbiorowego na trasie Ostrołęka – Chorzele,
- odbudowa nawierzchni, wzmocnienie podtorza, zapewnienie dopuszczalnych nacisków, uzyskanie maksymalnej prędkości wynikającej z istniejącej geometrii bez wykraczania poza istniejące budowle ziemne,
- osiągniecie przepustowości dla odcinka linii kolejowej nr 35 ok. 54 pociągów/dobę.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
247 956 087,50 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
48 224 997,81 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2017 – 2024
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.
WARTOŚĆ PROJEKTU OBJĘTA UMOWĄ O DOFINANSOWANIE **
241 149 948,95 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **
192 919 959,16 PLN
** Źródło: ANEKS nr RPMA.07.02.00-4i829/22-01 do Umowy o dofinansowanie nr Aneks nr RPMA.07.02.00-4i829/22.