Prace na linii kolejowej nr 28 Wieliszew - Zegrze
Przedmiotem projektu „Prace na linii kolejowej nr 28 Wieliszew - Zegrze" jest opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych mających na celu przywrócenie na linii kolejowej nr 28 Wieliszew – Zegrze do ruchu i uruchomienie przewozów pasażerskich. W ramach projektu zostaną wykonane prace na linii kolejowej o długości około 3,44 km.
ZAKRES PRAC
- Wymiana nawierzchni torowej na całej długości linii kolejowej około 3,44 km (tj. około 3,8 km toru).
- Zabudowa sieci trakcyjnej na całej długości linii kolejowej tj. około 3,44 km.
- Zabudowa nowych rozjazdów na stacji Zegrze (2 szt.).
- Budowa dwóch peronów na stacji Zegrze i jednego peronu jednokrawędziowego na nowym przystanku kolejowym w rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 631, z udogodnieniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
- Budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym – srk.
- Przebudowa przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 631.
- Przebudowa urządzeń elektroenergetyki, telekomunikacji, usunięcie ewentualnych kolizji z innymi sieciami.
- Przebudowa dwóch przepustów.
CELE PROJEKTU
- Przywrócenie ruchu kolejowego na jednotorowej, nieeksploatowanej linii kolejowej nr 28 Wieliszew – Zegrze z prędkością:
- 60 km/h (po zakończeniu robót budowlanych),
- 80 km/h (po uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych).
- Zwiększenie udziału transportu kolejowego w północnej części województwa mazowieckiego.
- Wyższy komfort obsługi podróżnych.
- Zwiększenie konkurencyjności oraz poprawa jakości i dostępności usług w regionalnym transporcie kolejowym.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z PROJEKTU
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej wewnątrz regionu poprzez przywrócenie połączenia kolejowego na trasie Wieliszew – Zegrze.
- Lepszy dojazd mieszkańców gmin położonych wzdłuż linii kolejowej do Warszawy i mieszkańców stolicy nad Zalew Zegrzyński.
- Rozwój transportu przyjaznego dla środowiska i mieszkańców poprzez uruchomienie środka transportu zbiorowego.
- Zwiększenie maksymalnej prędkości z 60 km/h do 80km/h – skrócenie czasu przejazdu.
- Osiągniecie przepustowości dla odcinka linii kolejowej nr 28 ok. 31 par pociągów/ na dobę.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
46 567 290,66 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
8 824 890,38 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2018 – 2024
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.
WARTOŚĆ PROJEKTU OBJĘTA UMOWĄ O DOFINANSOWANIE **
44 995 601,00 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **
35 996 480,80 PLN
** Źródło: ANEKS nr RPMA.07.02.00-14-d908/20-04 do Umowy o dofinansowanie nr RPMA.07.02.00-14-d908/20.