Powrót

Rewitalizacja linii kolejowej nr 287 Nysa - Opole

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Program Regionalny, logo Województwo Opolskie, logo Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt, realizowany w województwie opolskim, obejmuje rewitalizację linii kolejowej nr 287 Nysa – Opole od km 0,353 do km 48,753. Jest to linia drugorzędna, jednotorowa i niezelektryfikowana o znaczeniu państwowym (od km 0,353 do km 7,651) oraz pozostałym (od km 7,651 do km 48,753). Zapewnia ona dojazd do stolicy województwa i ważnego lokalnego ośrodka gospodarczego (Nysy), a jednocześnie przebiega niedaleko obszarów atrakcyjnych turystycznie.

ZAKRES PROJEKTU

  1. kompleksowa wymiana wyeksploatowanej nawierzchni na odcinkach Opole Zachodnie – Nysa km 7,657 – 11,900 i 14,890 – 48,753, toru nr 3 w stacji Łambinowice i toru nr 2 w stacji Szydłów lub jej elementów na pozostałych odcinkach;
  2. dostosowanie rozmieszczenia peronów do lokalizacji siedzib ludzkich i celów podróży, przystosowanie peronów do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się, budowę nowych przystanków;
  3. podwyższenie kategorii przejazdów, na których przekroczony jest iloczyn ruchu, brak jest widoczności, wymianę przestarzałych urządzeń, likwidacje zbędnych przejazdów;
  4. przebudowa układu torowego w stacjach Łambinowice i Szydłów;
  5. budowę nastawni kontenerowych w Szydłowie i Łambinowicach, unieczynnienie nastawni dysponującej i wykonawczej w Szydłowie i nastawni wykonawczej w Łambinowicach;
  6. budowa przekaźnikowych urządzeń srk z komputerowym odwzorowaniem na stacjach Szydłów i Łambinowice, budowa nowych komputerowych blokad liniowych z kontrolą niezajętości szlaku;
  7. wymiana wyeksploatowanych urządzeń telekomunikacyjnych, zabudowę nowych sieci i urządzeń radiołączności;
  8. wymiana elementów zdegradowanych oraz zabudowę nowych instalacji energetycznych do 1 kV;
  9. modernizacja obiektów inżynieryjnych w złym stanie, umożliwiając uzyskanie zakładanych parametrów.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI

  1. Skrócenie czasu jazdy, 
  2. Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń, 
  3. Zwiększenie dostępności transportu kolejowego, 
  4. Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych, 
  5. Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii, 
  6. Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. 

Realizacja projektu wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie nakładów na bieżące utrzymanie linii kolejowej.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

125 378 703,77 PLN

ŚRODKI KRAJOWE *

21 306 208,63 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2016 – 2022

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA