Rewitalizacja linii kolejowej nr 287 Nysa - Opole
Projekt, realizowany w województwie opolskim, obejmuje rewitalizację linii kolejowej nr 287 Nysa – Opole od km 0,353 do km 48,753. Jest to linia drugorzędna, jednotorowa i niezelektryfikowana o znaczeniu państwowym (od km 0,353 do km 7,651) oraz pozostałym (od km 7,651 do km 48,753). Zapewnia ona dojazd do stolicy województwa i ważnego lokalnego ośrodka gospodarczego (Nysy), a jednocześnie przebiega niedaleko obszarów atrakcyjnych turystycznie.
ZAKRES PROJEKTU
- kompleksowa wymiana wyeksploatowanej nawierzchni na odcinkach Opole Zachodnie – Nysa km 7,657 – 11,900 i 14,890 – 48,753, toru nr 3 w stacji Łambinowice i toru nr 2 w stacji Szydłów lub jej elementów na pozostałych odcinkach;
- dostosowanie rozmieszczenia peronów do lokalizacji siedzib ludzkich i celów podróży, przystosowanie peronów do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się, budowę nowych przystanków;
- podwyższenie kategorii przejazdów, na których przekroczony jest iloczyn ruchu, brak jest widoczności, wymianę przestarzałych urządzeń, likwidacje zbędnych przejazdów;
- przebudowa układu torowego w stacjach Łambinowice i Szydłów;
- budowę nastawni kontenerowych w Szydłowie i Łambinowicach, unieczynnienie nastawni dysponującej i wykonawczej w Szydłowie i nastawni wykonawczej w Łambinowicach;
- budowa przekaźnikowych urządzeń srk z komputerowym odwzorowaniem na stacjach Szydłów i Łambinowice, budowa nowych komputerowych blokad liniowych z kontrolą niezajętości szlaku;
- wymiana wyeksploatowanych urządzeń telekomunikacyjnych, zabudowę nowych sieci i urządzeń radiołączności;
- wymiana elementów zdegradowanych oraz zabudowę nowych instalacji energetycznych do 1 kV;
- modernizacja obiektów inżynieryjnych w złym stanie, umożliwiając uzyskanie zakładanych parametrów.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- Skrócenie czasu jazdy,
- Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
- Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Realizacja projektu wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie nakładów na bieżące utrzymanie linii kolejowej.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
125 378 703,77 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
21 306 208,63 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2016 – 2022
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.