Powrót

Rewitalizacja linii kolejowych nr 301 i 293 na odcinku Opole – Kluczbork

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Program Regionalny, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Województwo Opolskie, logo Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

W RAMACH PROJEKTU PLANOWANE JEST:

  1. Oczyszczenie, udrożnienie i wyremontowanie istniejącego odwodnienia torów oraz wykonanie nowego w miejscach, gdzie jest jego brak i jego zaprojektowanie.
  2. Optymalizacja geometrii linii kolejowej (w granicach istniejących konstrukcji ziemnych).
  3. Zastosowanie nawierzchni bezstykowej oraz rozjazdów spawanych na wszystkich torach.
  4. Rozbiórka likwidowanych torów oraz kozłów oporowych wraz z uporządkowaniem terenu na P.O. Opole Gosławice i L.P.O. Jełowa.
  5. Zabudowa półsamoczynnej blokady liniowej z izolowanym szlakiem: na posterunkach: podg Bolko i stacji Kluczbork wraz z powiązaniami z urządzeniami srk stacyjnymi.
  6. Wymiana obiektów inżynieryjnych w przypadku gdy stan techniczny obiektu uniemożliwia remont.
  7. Wzmocnienie obiektów inżynieryjnych w przypadku gdy remont jest możliwy a nośność obiektu jest niewystraczająca.
  8. Zmiana kategorii przejazdu w km 19,859 linii kolejowej nr 301 na kat. A w stosunku do wariantu 1.
  9. Ułożenie kabla światłowodowego oraz miedzianego dla transmisji sygnałów srk, z urządzeń przejazdowych i telekomunikacji oraz kontroli ciągłości kabla na odcinku podg. Bolko – Kluczbork.
  10. Dostosowanie przejazdów kolejowych do warunków rozporządzenia (Dz.U. 2015 poz. 1744). Wyposażenie przejazdów w urządzenia ssp, przebudowę nawierzchni kolejowej i drogowej wraz z zabudową odwodnienia na przejazdach, zabudowę oświetlenia. Dopuszcza się nieznaczne ograniczenia prędkości z uwagi na brak widoczności.
  11. Likwidacja przejazdów kolejowych, których utrzymanie jest nieopłacalne.
  12. Dostosowanie rozmieszczenia peronów do lokalizacji siedzib ludzkich i celów podróży, w tym budowa nowych przystanków w miarę zidentyfikowanych potrzeb, przebudowa peronów (dostosowanie do osób o ograniczonej zdolności poruszania się, wraz z dojściami) na p.o. Opole Gosławice, Kotórz Mały, Osowiec Przystanek, Kały, Laskowice Oleskie, Tuły, Bukowo i Borkowice; perony winny posiadać długość 85 m.
  13. Zabudowa oświetlenia na peronach po, na przejazdach kolejowo-drogowych.
  14. Ogólna estetyzacja linii kolejowej oraz rozbiórkę elementów infrastruktury, zagrażających bezpieczeństwu ruchu kolejowego i pasażerów.
  15. Budowa kabla szlakowego światłowodowego i miedzianego na odcinku od nastawni Opole „Op” do podg. Bolko „Bk”.
  16. Budowa kabla szlakowego światłowodowego domykającego pętlę transmisyjną na odcinku od nastawni Opole „Op” do stacji Kluczbork wraz z kablem lokalizacyjnym.
  17. Budowa kanalizacji teletechnicznej na peronach.
  18. Usuwanie kolizji z sieciami innych operatorów.
  19. Budowa obiektów radiowych w podg. Bolko oraz na szlaku (Kotórz Mały, Jełowa, Bukowo, Kluczbork) kontenerów z urządzeniami radiołączności systemu zdalnego sterowania oraz masztów wolnostojących wyposażonych w anteny.
  20. Przeniesienie urządzeń łączności przewodowej z nastawni Bolko i nastawni Kluczbork do kontenerów teletechnicznych.
  21. Budowa urządzeń łączności technologicznej oraz urządzeń transmisyjnych SDH STM-4.
  22. Instalacja urządzeń TVU na przejazdach kat. A oraz kat. B.
  23. Zapewnienie łączności strażnicowej na przejazdach kolejowych.
  24. Instalacja urządzeń TVU dla obserwacji obiektów kolejowych (kontenery teletechniczne).
  25. Instalacja urządzeń sygnalizacji i gaszenia pożaru, sygnalizacji włamania i kontroli dostępu w projektowanych kontenerach teletechnicznych.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI

  1. Uzyskania prędkości maksymalnej V=120 km/h (nie mniejszej niż V=80 km/h).
  2. Uzyskanie dopuszczalnych nacisków dla pociągów pasażerskich min. 196 kN/oś (20 t) oraz dla pociągów towarowych min. 221 kN/oś (22,5 t/oś).

Realizacja projektu wpłynie na polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników, poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie nakładów na bieżące utrzymanie linii kolejowej.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

4 532 510,00 PLN

ŚRODKI KRAJOWE *

612 207,00 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2017 – 2024

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.

WARTOŚĆ PROJEKTU OBJĘTA UMOWĄ O DOFINANSOWANIE **

4 571 169,00 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **

3 885 493,65 PLN

** Źródło: ANEKS nr RPOP.06.02.00-16-0002/19-01 do Umowy o dofinansowanie nr RPOP.06.02.00-16-0002/19.