Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze (s) oraz Rewitalizacja linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (s)
Realizacja prac na szerokotorowej (1520 mm) linii kolejowej 57 od km 161+496 (granica państwa) do km 188+260 (stacja Geniusze) o łącznej długości 26,764 km oraz na szerokotorowej (1520 mm) linii kolejowej 923 od km 0+000 do km 1+602 o łącznej długości 1,602 km.
1. W ramach realizacji niniejszego Projektu zakłada się osiągnięcie następujących parametrów technicznych linii:
- podniesienie prędkości maksymalnej do 60 km/h na całej długości linii;
- uzyskanie dopuszczalnego nacisku osi min. 245 kN;
2. W ramach realizacji niniejszego Projektu planuje się:
- wykonanie kompleksowej wymiany nawierzchni kolejowej na całej długości linii kolejowych nr 57 i 923;
- przebudowę układów torowych (kompleksowe wymiany nawierzchni torowej) w stacji Kuźnica Białostocka, Sokółka i Geniusze z dostosowaniem do przyjmowania składów pociągowych o długości 1050 mb;
- przebudowę układów torowych na linii kolejowej nr 923 dostosowaniem do przyjmowania i obsługi składów pociągowych o długości do 1050 mb;
- przebudowę i remont obiektów inżynieryjnych;
- przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) w stacjach Kuźnica Białostocka, Sokółka, Geniusze i w obrębie bocznicy szlakowej Krex/Łosośna;
- budowę nowych urządzeń srk (półsamoczynne blokady liniowe) na odcinkach: Kuźnica Białostocka – Sokółka i Sokółka – Geniusze;
- przebudowę przejazdów kolejowych;
- budowę/przebudowę urządzeń elektroenergetyki nietrakcyjnej do 1 kW.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- Skrócenie czasu jazdy pociągów na odcinku granica państwa – Kuźnica Białostocka – Sokółka – Geniusze z obsługą bocznic i terminali przeładunkowych.
- Poprawa częstotliwości skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń poprzez zwiększenie przepustowości linii dzięki wybudowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego.
- Usprawnienie informacji dla przewoźników.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez wybudowanie na najbardziej obciążonych ruchem przejazdach kolejowo-drogowych samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
- Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej różnym operatorom.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Zrealizowanie przedmiotowego projektu w założonym zakresie ma szansę zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego w stosunki do transportu samochodowego, co tym samym może zapewnić przeniesienie części przewozów towarowych z transportu drogowego na transport szynowy.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
290 746 725,07 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
178 148 197,20 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2019 - 2023