Powrót

Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze (s) oraz Rewitalizacja linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (s)

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Program Regionalny, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Województwo Podlaskie, logo Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Realizacja prac na szerokotorowej (1520 mm) linii kolejowej 57 od km 161+496 (granica państwa) do km 188+260 (stacja Geniusze) o łącznej długości 26,764 km oraz na szerokotorowej (1520 mm) linii kolejowej 923 od km 0+000 do km 1+602 o łącznej długości 1,602 km. 

1. W ramach realizacji niniejszego Projektu zakłada się osiągnięcie następujących parametrów technicznych linii: 

  • podniesienie prędkości maksymalnej do 60 km/h na całej długości linii; 
  • uzyskanie dopuszczalnego nacisku osi min. 245 kN; 

2. W ramach realizacji niniejszego Projektu planuje się: 

  • wykonanie kompleksowej wymiany nawierzchni kolejowej na całej długości linii kolejowych nr 57 i 923;
  • przebudowę układów torowych (kompleksowe wymiany nawierzchni torowej) w stacji Kuźnica Białostocka, Sokółka i Geniusze z dostosowaniem do przyjmowania składów pociągowych o długości 1050 mb;
  • przebudowę układów torowych na linii kolejowej nr 923 dostosowaniem do przyjmowania i obsługi składów pociągowych o długości do 1050 mb;
  • przebudowę i remont obiektów inżynieryjnych;
  • przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) w stacjach Kuźnica Białostocka, Sokółka, Geniusze i w obrębie bocznicy szlakowej Krex/Łosośna;
  • budowę nowych urządzeń srk (półsamoczynne blokady liniowe) na odcinkach: Kuźnica Białostocka – Sokółka i Sokółka – Geniusze;
  • przebudowę przejazdów kolejowych;
  • budowę/przebudowę urządzeń elektroenergetyki nietrakcyjnej do 1 kW. 

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  1. Skrócenie czasu jazdy pociągów na odcinku granica państwa – Kuźnica Białostocka – Sokółka – Geniusze z obsługą bocznic i terminali przeładunkowych. 
  2. Poprawa częstotliwości skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń poprzez zwiększenie przepustowości linii dzięki wybudowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. 
  3. Zwiększenie dostępności transportu kolejowego. 
  4. Usprawnienie informacji dla przewoźników. 
  5. Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez wybudowanie na najbardziej obciążonych ruchem przejazdach kolejowo-drogowych samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. 
  6. Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej różnym operatorom. 
  7. Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. 

Zrealizowanie przedmiotowego projektu w założonym zakresie ma szansę zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego w stosunki do transportu samochodowego, co tym samym może zapewnić przeniesienie części przewozów towarowych z transportu drogowego na transport szynowy.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

290 746 725,07 PLN 

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

178 148 197,20 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2019 - 2023


ZDJĘCIA

FILMY