Prace na liniach kolejowych nr 220 i 221 na odcinku Olsztyn – Gutkowo – Dobre Miasto
„Projekt jest współfinasowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014- 2020” nr umowy RPO.07.03.00-28-0001/19-00
Projekt obejmuje linię kolejową nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo oraz linię kolejową nr 221 na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto. Łączna długość linii kolejowych objętych Projektem to ponad 30 km.
Projekt jest realizowany w systemie Projektuj i Buduj, podzielony jest na następujące zadania realizacyjne:
Zadanie 1
WYKONAWCA:
Konsorcjum firm: PUH RAJBUD, Torhamer.
Linia kolejowa nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo od km 1,466 do km 7,782.
Zakres prac obejmował:
- przebudowę torów wraz z infrastrukturą, co umożliwi osiąganie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 100 km/h i towarowych 80 km/h,
- zabudowę nowych urządzeń srk wraz z instalacją teletechniczną i telekomunikacyjną,
- budowę mijanki na osiedlu Likusy;
- budowę trzech nowych przystanków do obsługi pasażerów oraz rozbudowę jednego przystanku:
- Olsztyn Śródmieście – Wybudowany dodatkowy peron na przystanku przy al. Wojska Polskiego,
- Olsztyn Jezioro Ukiel – Wybudowany nowy przystanek na wysokości Zespołów Szkół Elektronicznych i Ekonomicznych (realizowany w ramach umowy dodatkowej),
- Olsztyn Likusy – Wybudowany nowy przystanek, peron dwukrawędziowy przy ulicy Bałtyckiej, w sąsiedztwie zlikwidowanego przejazdu olejowo-drogowego, w miejscu wybudowanej mijanki,
- Olsztyn Redykajny – Wybudowany nowy przystanek przy ul. Hozjusza,
- budowę bezkolizyjnego ciągu pieszo-rowerowego pod torami w km 3,111 LK 220 w ciągu ulic Jeziornej oraz Kapitańskiej.
Zadanie 2
WYKONAWCA:
Konsorcjum firm: PUH RAJBUD Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum), Torhamer Sp. z o.o. Sp. k. (Lider Konsorcjum) i Komunikacyjne Zakłady Automatyki Trans-Tel Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum).
Linia kolejowa nr 221 na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto od km -0,229 do km 23,750.
Zakres prac obejmuje:
- modernizację ponad 24 km jednotorowej linii kolejowej, co pozwoli na osiągnięcie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 100 km/h i towarowych 70 km/h,
- zabudowę nowych urządzeń srk wraz z przebudową instalacji teletechnicznej oraz telekomunikacyjnej,
- przebudowę stacji Olsztyn Gutkowo wraz z peronami i całą infrastrukturą, oraz stację Olsztyn Dobre Miasto,
- budowę przystanków Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna,
- odnowienie istniejącego odwodnienia szlaków, stacji,
- remont/przebudowę obiektów inżynieryjnych (wiadukty, przepusty),
- remont/przebudowę 9 przejazdów kolejowo-drogowych,
- wybudowanie lokalnego centrum sterowania w Gutkowie (LCS) oraz montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji w Olsztynie Gutkowie i Dobrym Mieście.
EFEKTY:
- większa dostępność kolei w regionie dzięki budowie nowej infrastruktury pasażerskiej tj. budowie nowych przystanków i stacji;
- większa dostępność kolei w regionie dzięki budowie na linii kolejowej 220 dodatkowych peronów;
- lepszy dostęp do peronów i pociągów; wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- wygodniejszy dostęp do pociągów; perony wyposażone w wiaty, antypoślizgową nawierzchnię, LED-owe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne;
- większa przepustowość linii i punktualność pociągów poprzez budowę mijanki Olsztyn Likusy;
- sprawne prowadzenie ruchu pociągów; rewitalizacja linii kolejowej;
- bezpieczeństwo podróży – budowa skrzyżowania bezkolizyjnego (tunelu pieszo-rowerowego) na ul. Jeziornej nieopodal plaży miejskiej;
- prędkości jazdy pociągów do 100 km/h i towarowych 80 km/h (LK220) i 70 km/h (LK221);
- oczekiwany komfort podróży przez następnych kilkadziesiąt lat dzięki zakończeniu kompleksowej modernizacji;
- możliwość przejazdu cięższych pociągów;
- zwiększenie dostępności kolei w Olsztynie i sąsiednich gminach; możliwość uruchomienia tzw. kolei aglomeracyjnej;
- poprawa spójności komunikacyjnej Olsztyna i aglomeracji oraz zmniejszenie negatywnych skutków oddziaływania kolei na środowisko, co korzystnie wpłynie na turystyczne walory miasta;
- poprawa oddziaływania na środowisko poprzez zmniejszenie hałasu oraz poprawę gospodarki wodnej.
ETAP REALIZACJI INWESTYCJI
Prace na projekcie zostały zakończone w październiku 2023 r. Od 10 grudnia został wznowiony ruch pasażerski. Roboty na liniach 220 i 221 na odcinku Olsztyn Gutkowo - Dobre Miasto rozpoczęły się w 2021 r.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
256 107 931,27 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
32 986 148,10 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2016 – 2023
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.
WARTOŚĆ PROJEKTU OBJĘTA UMOWĄ O DOFINANSOWANIE **
275 252 939,46 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **
188 812 800,00 PLN
** Źródło: Umowa o dofinansowanie nr RPWM.07.03.00-28-0001/19-00