Powrót

Prace na liniach kolejowych nr 220 i 221 na odcinku Olsztyn – Gutkowo – Dobre Miasto

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Program Regionalny, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Województwo Warmińsko-Mazurskie, logo Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

„Projekt jest współfinasowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014- 2020” nr umowy RPO.07.03.00-28-0001/19-00

Projekt obejmuje linię kolejową nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo oraz linię kolejową nr 221 na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto. Łączna długość linii kolejowych objętych Projektem to ponad 30 km. 

Projekt jest realizowany w systemie Projektuj i Buduj, podzielony jest na następujące zadania realizacyjne:

Zadanie 1 

WYKONAWCA: 

Konsorcjum firm: PUH RAJBUD, Torhamer.

Linia kolejowa nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo od km 1,466 do km 7,782.

Zakres prac obejmował:

  1. przebudowę torów wraz z infrastrukturą, co umożliwi osiąganie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 100 km/h i towarowych 80 km/h,
  2. zabudowę nowych urządzeń srk wraz z instalacją teletechniczną i telekomunikacyjną,
  3. budowę mijanki na osiedlu Likusy;
  4. budowę trzech nowych przystanków do obsługi pasażerów oraz rozbudowę jednego przystanku:
  • Olsztyn Śródmieście – Wybudowany dodatkowy peron na przystanku przy al. Wojska Polskiego,
  • Olsztyn Jezioro Ukiel – Wybudowany nowy przystanek na wysokości Zespołów Szkół Elektronicznych i Ekonomicznych (realizowany w ramach umowy dodatkowej),
  • Olsztyn Likusy – Wybudowany nowy przystanek, peron dwukrawędziowy przy ulicy Bałtyckiej, w sąsiedztwie zlikwidowanego przejazdu olejowo-drogowego, w miejscu wybudowanej mijanki,
  • Olsztyn Redykajny – Wybudowany nowy przystanek przy ul. Hozjusza,
  1. budowę bezkolizyjnego ciągu pieszo-rowerowego pod torami w km 3,111 LK 220 w ciągu ulic Jeziornej oraz Kapitańskiej.

Zadanie 2 

WYKONAWCA: 

Konsorcjum firm: PUH RAJBUD Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum), Torhamer Sp. z o.o. Sp. k. (Lider Konsorcjum) i Komunikacyjne Zakłady Automatyki Trans-Tel Sp. z o.o. (Partner Konsorcjum). 

Linia kolejowa nr 221 na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto od km -0,229 do km 23,750.

Zakres prac obejmuje:

  1. modernizację ponad 24 km jednotorowej linii kolejowej, co pozwoli na osiągnięcie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 100 km/h i towarowych 70 km/h,
  2. zabudowę nowych urządzeń srk wraz z przebudową instalacji teletechnicznej oraz telekomunikacyjnej,
  3. przebudowę stacji Olsztyn Gutkowo wraz z peronami i całą infrastrukturą, oraz stację Olsztyn Dobre Miasto,
  4. budowę przystanków Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna,
  5. odnowienie istniejącego odwodnienia szlaków, stacji,
  6. remont/przebudowę obiektów inżynieryjnych (wiadukty, przepusty),
  7. remont/przebudowę 9 przejazdów kolejowo-drogowych,
  8. wybudowanie lokalnego centrum sterowania w Gutkowie (LCS) oraz montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji w Olsztynie Gutkowie i Dobrym Mieście.

EFEKTY:

  • większa dostępność kolei w regionie dzięki budowie nowej infrastruktury pasażerskiej tj. budowie nowych przystanków i stacji;
  • większa dostępność kolei w regionie dzięki budowie na linii kolejowej 220 dodatkowych peronów;
  • lepszy dostęp do peronów i pociągów; wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • wygodniejszy dostęp do pociągów; perony wyposażone w wiaty, antypoślizgową nawierzchnię, LED-owe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne;
  • większa przepustowość linii i punktualność pociągów poprzez budowę mijanki Olsztyn Likusy;
  • sprawne prowadzenie ruchu pociągów; rewitalizacja linii kolejowej;
  • bezpieczeństwo podróży – budowa skrzyżowania bezkolizyjnego (tunelu pieszo-rowerowego) na ul. Jeziornej nieopodal plaży miejskiej;
  • prędkości jazdy pociągów do 100 km/h i towarowych 80 km/h (LK220) i 70 km/h (LK221);
  • oczekiwany komfort podróży przez następnych kilkadziesiąt lat dzięki zakończeniu kompleksowej modernizacji;
  • możliwość przejazdu cięższych pociągów;
  • zwiększenie dostępności kolei w Olsztynie i sąsiednich gminach; możliwość uruchomienia tzw. kolei aglomeracyjnej;
  • poprawa spójności komunikacyjnej Olsztyna i aglomeracji oraz zmniejszenie negatywnych skutków oddziaływania kolei na środowisko, co korzystnie wpłynie na turystyczne walory miasta;
  • poprawa oddziaływania na środowisko poprzez zmniejszenie hałasu oraz poprawę gospodarki wodnej. 

ETAP REALIZACJI INWESTYCJI

Prace na projekcie zostały zakończone w październiku 2023 r. Od 10 grudnia został wznowiony ruch pasażerski. Roboty na liniach 220 i 221 na odcinku Olsztyn Gutkowo - Dobre Miasto rozpoczęły się w 2021 r.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

256 107 931,27 PLN

ŚRODKI KRAJOWE *

32 986 148,10 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2016 – 2023

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.

WARTOŚĆ PROJEKTU OBJĘTA UMOWĄ O DOFINANSOWANIE **

275 252 939,46 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ **

188 812 800,00 PLN

** Źródło: Umowa o dofinansowanie nr RPWM.07.03.00-28-0001/19-00

Dokumentacja zdjęciowa z realizacja inwestycji: