Powrót

Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Program Regionalny, logo Województwo Wielkopolskie, logo Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt polega na modernizacji linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD - Chodzież - Piła Główna od km -0,197 do km 92,788, to jest o długości 92,985 km. 

W RAMACH PROJEKTU PRZEWIDUJE SIĘ:

  • budowę przystanków osobowych: Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe, Złotkowo, Gołaszyn (Bogdanowo);
  • prace na szlakach nawierzchni kolejowej wraz z korektą geometrii łuków;
  • modernizację lub odbudowę odwodnienia liniowego i stacyjnego;
  • przebudowę układów torowych stacji;
  • budowę lub modernizację peronów, wraz z wiatami i małą architekturą, wizualnymi i dźwiękowymi urządzeniami informacji podróżnych;
  • prace na przejazdach: modernizacja nawierzchni drogowej – płyty przejazdowe, dojazdy do przejazdów;
  • budowę nowych przyłączy energetycznych w celu zasilania w energię elektryczną urządzeń sterowania ruchem kolejowym i oświetlenia;
  • przebudowę obiektów inżynieryjnych, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) obejmującą odcinek Poznań Główny PoD – Piła Główna systemem zdalnego sterowania z urządzeniami komputerowymi; 
  • modernizację urządzeń srk na przejazdach kolejowych w związku ze zmianą kategorii przejazdów lub dostosowanie istniejących urządzeń do zwiększonej prędkości; 
  • przebudowę w niezbędnym zakresie linii LPN w związku ze zmianami układów torowych,
  • modernizację i przebudowę oświetlenia peronów, przejazdów oraz przebudowanych układów torowych przy zastosowaniu nowych i energooszczędnych rozwiązań;
  • budowę urządzeń monitoringu i kontroli dostępu;
  • budowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów;
  • przebudowę zasilania dla poszczególnych obiektów infrastruktury kolejowej.

W wyniku realizacji projektu uzyskane zostaną następujące parametry techniczno-eksploatacyjne oraz funkcjonalne:

  • prędkość maksymalna dla ruchu pasażerskiego – 120 km/h;
  • prędkość maksymalna dla ruchu towarowego – 80 km/h;
  • maksymalna długość pociągu – 600 m;
  • dopuszczalne naciski osiowe – 221 kN/oś;

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI

  • skrócenie czasu jazdy;
  • poprawa przepustowości linii; 
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i podróżnych;
  • racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowych liniach;
  • poprawa dostępności dla osób niepełnosprawnych.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

483 542 516,41 PLN

ŚRODKI KRAJOWE *

72 295 875,45 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2017 – 2021

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.