Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna
Projekt polega na modernizacji linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD - Chodzież - Piła Główna od km -0,197 do km 92,788, to jest o długości 92,985 km.
W RAMACH PROJEKTU PRZEWIDUJE SIĘ:
- budowę przystanków osobowych: Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe, Złotkowo, Gołaszyn (Bogdanowo);
- prace na szlakach nawierzchni kolejowej wraz z korektą geometrii łuków;
- modernizację lub odbudowę odwodnienia liniowego i stacyjnego;
- przebudowę układów torowych stacji;
- budowę lub modernizację peronów, wraz z wiatami i małą architekturą, wizualnymi i dźwiękowymi urządzeniami informacji podróżnych;
- prace na przejazdach: modernizacja nawierzchni drogowej – płyty przejazdowe, dojazdy do przejazdów;
- budowę nowych przyłączy energetycznych w celu zasilania w energię elektryczną urządzeń sterowania ruchem kolejowym i oświetlenia;
- przebudowę obiektów inżynieryjnych, modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) obejmującą odcinek Poznań Główny PoD – Piła Główna systemem zdalnego sterowania z urządzeniami komputerowymi;
- modernizację urządzeń srk na przejazdach kolejowych w związku ze zmianą kategorii przejazdów lub dostosowanie istniejących urządzeń do zwiększonej prędkości;
- przebudowę w niezbędnym zakresie linii LPN w związku ze zmianami układów torowych,
- modernizację i przebudowę oświetlenia peronów, przejazdów oraz przebudowanych układów torowych przy zastosowaniu nowych i energooszczędnych rozwiązań;
- budowę urządzeń monitoringu i kontroli dostępu;
- budowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów;
- przebudowę zasilania dla poszczególnych obiektów infrastruktury kolejowej.
W wyniku realizacji projektu uzyskane zostaną następujące parametry techniczno-eksploatacyjne oraz funkcjonalne:
- prędkość maksymalna dla ruchu pasażerskiego – 120 km/h;
- prędkość maksymalna dla ruchu towarowego – 80 km/h;
- maksymalna długość pociągu – 600 m;
- dopuszczalne naciski osiowe – 221 kN/oś;
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- skrócenie czasu jazdy;
- poprawa przepustowości linii;
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i podróżnych;
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowych liniach;
- poprawa dostępności dla osób niepełnosprawnych.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
483 542 516,41 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
72 295 875,45 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2017 – 2021
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.