Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn
Projekt obejmuje rewitalizację jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo - Wolsztyn (od km 38,550 do km 56,410) wraz z przystankiem osobowym Strykowo Poznańskie w km 87,686, rewitalizację przejścia podziemnego i peronów nr 2 i 3 na stacji Wolsztyn oraz przejścia podziemnego i peronów nr 1 i 2 w Grodzisku Wielkopolskim, budowę nowego przystanku Adamowo, modernizację 21 przejazdów kolejowo-drogowych, remont i przebudowę 5 wiaduktów i 26 przepustów.
Po realizacji projektu parametry techniczne linii będą spełniały wymagania określone w rozporządzeniu KE nr 1299/2014 z 18.11.2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w UE, w następującym zakresie:
- max. prędkość (pociągi pasażerskie): do 120 km/h; wzrost z obecnych 40-80 km/h;
- max. prędkość (pociągi towarowe): do 100 km/h;
- dopuszczalny nacisk na oś: 221 kN.
EFEKTY INWESTYCJI
- poprawa niezawodności, wydajności i efektywności transportu kolejowego – zwiększenie przepustowości oraz punktualności realizowanych połączeń;
- skrócenie czasu jazdy;
- integracja transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu;
- przejęcie ruchu pasażerskiego przez transport kolejowy z gałęzi transportu mniej przyjaznych dla środowiska (przede wszystkim transportu drogowego);
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników;
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i bezpieczeństwa osobistego podróżnych,
- podwyższenie komfortu podróżowania;
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej;
- umożliwienie równego, niedyskryminowanego dostępu do infrastruktury kolejowej pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się;
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
122 400 125,72 PLN
ŚRODKI KRAJOWE *
32 323 540,99 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2021 – 2024
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.