Powrót

Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Program Regionalny, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Województwo Wielkopolskie, logo Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt obejmuje rewitalizację jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo - Wolsztyn (od km 38,550 do km 56,410) wraz z przystankiem osobowym Strykowo Poznańskie w km 87,686, rewitalizację przejścia podziemnego i peronów nr 2 i 3 na stacji Wolsztyn oraz przejścia podziemnego i peronów nr 1 i 2 w Grodzisku Wielkopolskim, budowę nowego przystanku Adamowo, modernizację 21 przejazdów kolejowo-drogowych, remont i przebudowę 5 wiaduktów i 26 przepustów.

Po realizacji projektu parametry techniczne linii będą spełniały wymagania określone w rozporządzeniu KE nr 1299/2014 z 18.11.2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w UE, w następującym zakresie:

  • max. prędkość (pociągi pasażerskie): do 120 km/h; wzrost z obecnych 40-80 km/h;
  • max. prędkość (pociągi towarowe): do 100 km/h;
  • dopuszczalny nacisk na oś: 221 kN.

EFEKTY INWESTYCJI

  • poprawa niezawodności, wydajności i efektywności transportu kolejowego – zwiększenie przepustowości oraz punktualności realizowanych połączeń;
  • skrócenie czasu jazdy;
  • integracja transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu;
  • przejęcie ruchu pasażerskiego przez transport kolejowy z gałęzi transportu mniej przyjaznych dla środowiska (przede wszystkim transportu drogowego);
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
  • usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników;
  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i bezpieczeństwa osobistego podróżnych,
  • podwyższenie komfortu podróżowania;
  • racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej;
  • umożliwienie równego, niedyskryminowanego dostępu do infrastruktury kolejowej pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się;
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

122 400 125,72 PLN

ŚRODKI KRAJOWE *

32 323 540,99 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2021 – 2024

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA